|
Passar för Finlandsbåtarna.
|
Någon större sjöolycka har ännu inte hänt
på grund av felaktig satellitnavigering med gps.
Flera incidenter har dock inträffat därför
att positioneringssystemet gps inte har fungerat på grund
av dåligt väder, atmosfäriska störningar,
trasiga teve-sändare eller störningar från annan
elektronik.
Pålitligare än gps
|
Rickard Karlsson
|
- Gps eller liknande system är inte helt pålitliga.
Det är utgångspunkten för vårt navigeringssystem,
säger Rickard Karlsson på Linköpings universitet.
Han har skrivit doktorsavhandlingen "Robust navigering till sjöss
utan gps" och vidareutvecklar nu systemet.
Det är framför allt som komplettering och extra
säkerhet till gps som Finlandsbåtarna och turistfärjor
på Östersjön visat intresse för tekniken
från Linköping.
Diskussioner förs också med Sjöfartsverket.
- Vi ska försöka få till stånd en testplattform
och börja prova navigeringssystemet under sommaren. Helt
klart finns ett behov av reservsystem för att komplettera
gps-navigering, säger Rolf Zetterberg på Sjöfartsverket.
Tekniken bakom JAS-navigering
Den samarbetspartner Sjöfartsverket tänkt
sig är företaget Saab Transponder, som tillverkar navigeringsutrustningar
och bland annat ligger bakom Jas-planets automatiska landningssystem
NILS.
Det nya navigeringssystemet för sjön fungerar alltså
utan gps. Däremot är det beroende av traditionell navigeringsutrustning
som radar, sensorer och ekolod. Plus datorutrustning som klarar
att göra snabba beräkningar. Digitala sjökort är
också en förutsättning.
- Ju mer mätdata som hämtas in från sådana
instrument desto snabbare och mera exakt blir positioneringen,
säger Rickard Karlsson.
Den exakta positioneringen, där båten är,
är vanligen inom en radie på tio meter; samma precision
som det civila gps-systemet.
Bäst fungerar det i skärgårdsmiljö och
sämst mitt ute i havet.
Det är dock på sjön Vättern de enda verkliga
testerna gjorts, utöver alla simuleringar.
- På Vättern testade vi bara att navigera mot dåligt
detaljerade kartor över sjöbotten. Ändå fungerade
systemet bra, hävdar Richard Karlsson.
Sannolikhetsberäkningar
Systemet bygger på algoritmer, beräkningsmodeller,
som vidareutvecklats i Linköping.
Programmet samlar in mätdata från radar, sensorer
och ekolod och gör jämförelser med sjökortet
som finns lagrat i datorn. Uppgifter om väder och vind, båtens
hastighet och andra egenskaper finns också lagrat. Liksom
från gps om det finns.
Med dessa data gör programmet sannolikhetsberäkningar
och ringar successivt in båtens exakta position på
sjökortet på datorskärmen.