Ny svensk metod kan vara säkrare navigeringshjälpmedel till sjöss än GPS.
Yrkessjöfarten,
marinen och skeppare på fritidsbåtar alla förlitar de sig på att det
globala satellitsystemet GPS håller reda på båtens position. Och så är
det förstås i de allra flesta fall. Men ibland är data från
GPS-systemet inte korrekta.
GPS
kan störas av isbildning på fartygens antenner, av annan
kommunikationsutrustning eller av fysiska hinder. För ubåtar är det
inte heller så enkelt att navigera med hjälp av satellitsystemet.
Lösningen
på problemet kan finnas i en ny doktorsavhandling från Linköpings
universitet. Rickard Karlsson, vid avdelningen för reglerteknik och
kommunikationssystem, har kommit på hur moderna simuleringsbaserade
metoder för signalbehandling kan övervaka och vid behov ta över
GPS-navigeringen på ett fartyg.
Tekniken
kräver ingen extern infrastruktur och är okänslig för störningar.
Fartygets radar används för att mäta avstånden till de omgivande
stränderna. Data från radarn matchas mot ett digitalt sjökort. I ubåtar
jämför man informationen från en sonar med en digital djupkarta.
I kombination med uppgifter om fartygets rörelser beräknas den exakta positionen.
Rickard
Karlssons metod bygger på en matematisk algoritm som i programform
läggs in i fartygets datasystem. Preliminära försök visar att metoden,
i alla fall inomskärs, fungerar lika bra som GPS.
/Pär Rönnberg pr@iva.se
Källa: Linköpings universitet