- Prestigefulla tävlingar i Sverige 2005 - Vasaforskning inne i ny fas - Många tar chansen bli öbor för en dag - Schenker spelar nyckelroll i Volvo Ocean Race 2005-2006 - Ny sightseeing med klassisk träbåt - Provsegling med katamaran - Lax med chili vapen på Göta kanal - Exklusiv visning av Runstorp säteri - Stark debut för Karin Söderström i Laser Radial - Segling på CNN - 15 finska älgar styr Ostindiefararen till Kina - Offensiv satsning på InCase spårsändare - Hur mår svenska vattenmiljöer? - Ralf Aspholm med besättning vald till 2004 års havskappseglare i Sverige - Piratliv under Volvo Ocean Race - Stort svenskt startfält på den Europeiska seglingssäsongens premiärregatta - Västsvensk satsning på match racing - Körkort på sjön inom tre år - Tre av fyra i landslaget tävlar för GKSS - Digitala sjökort via Lantmäteriets karttjänst på nätet - Roger Nilson snabbast runt jorden - Europeiska Gäddfisketävlingen i Västervik 2005 - Ny teknik för navigering utan GPS - Dags att införa körkortskrav på sjön? - Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA - Cykelpaket längs Göta kanal folklig favorit - Nu ska fler få chansen att upptäcka segling - Segling: Nytt grepp om elitsatsningen - Museer vill inte ”tokbevara” - Båtbyggarskolan på Ingmarsö räddad - Inventering ska rädda fjärilar - Aktuell info om bottenfärger - Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA - Lättare hitta ny elektronik till båten - WWF kräver lotsplikt i danska sunden - Karlskrona vill bli nytt maritimt centrum - Kulturhusens dag går till sjöss - M/S Dalarö en drottning för alla - Veteranbåtsforum på Allt för sjön - Hallberg-Rassy får egen gata - Nytt grepp om elitsatsningen - Sjöfartsverket förbereder upphandling av civila helikopterresurser för sjöräddningen - Maritima museerna vill rädda kalla krigets marina kulturarv
upp
Prestigefulla tävlingar i Sverige 2005 2005-04-08Årets viktigaste kappseglingar
Seglingssäsongen 2005 i Sverige bjuder på många internationella
tävlingar av sportsligt hög nivå. I år ligger tyngdpunkten på
tävlingssäsongen kring slutet av juni/första veckan i juli samt under
mitten och slutet av augusti. Då duggar de stora och prestigefulla
internationella tävlingarna tätt på svenska vatten. Sverige kommer
bland annat att stå som värd för Europamästerskap i inte mindre än tre
välkända OS-klasser: Starbåt, Tornado och Finnjolle. Swedish Match Cup
i Marstrand lockar som alltid många världsstjärnor och mot slutet av
augusti seglas kvaltävlingar inför anrika America’s Cup i Malmö.
Bifogat finns ett schema över de största och viktigaste tävlingarna i
Sverige, observera att dessa endast är ett urval av alla de 100-tals
kappseglingarna runtom i landet. Seglingen som sport kan delas in i tre områden eller
tävlingsdiscipliner. Inom dessa finns det sedan möjlighet till
variation beroende på till exempel tävlingsformat/tävlingsupplägg och
båtklass. Bankappsegling - fleetracing
Bankappsegling, eller det vi
vanligtvis benämner kappsegling, är den vanligaste kappseglingsformen.
Den går ut på att segla en bana med bestämda delar kryss och läns, i
vissa fall även slör, kring utlagda eller fasta märken. Fleetracing är
bankappsegling mellan flera båtar i större fält. Normalt seglas
fleetracing med likadana båtar, sk. entypsbåtar, eller åtminstone med
båtar som seglar lika fort. Detta gör att den bästa besättningen och
den bäst förberedda båten premieras. Svårigheten ligger dock i
oförutsägbara skift av vind och ström på vattnet. Det märkliga, eller
kanske det rättvisa, är att de som tränar mest oftast har mest tur…. Det som slår högts inom bankappsegling är OS som seglas vart fjärde år, samt världsmästerskapen i de olika OS-klasserna.
Matchracing
Matchracing innebär i korthet att alla båtar/besättningar i ett
startfält möter varandra två och två för en successiv "utslagstävling".
I varje segling seglar två båtar mot varandra och först i mål vinner.
Matchracingtävlingar hålls ofta nära land, reglerna för vem som vinner
är enkla och det är därför ett publikvänligt tävlingsformat. Största
internationella matchracingtävlingen är America’s Cup.
Havskappsegling
Kappsegling
till havs med naturliga märken som öar och fyrar, ofta med ett eller
flera dygn till sjöss, är vad havskappsegling handlar om. Intresset för
de större regattorna i Sverige så som Gotland Runt och Tjörn Runt har
varit relativt konstant de senaste åren. Skillnaden kanske istället kan
hittas i storleken på båtar, tendensen är att antalet båtar blir färre
men större vilket innebär att deltagarantalet är ungefär detsamma.
Största kända havskappseglingen är Volvo Ocean Race (tidigare kallad
Whitbread Round The World Race).
Läs mer om de olika tävlingsdisciplinerna samt om ytterligare rikstäckande tävlingar i Sverige på www.svensksegling.se.
upp
Vasaforskning inne i ny fas 2005-04-06Under
måndagen och tisdagen har de fem forskningsteam, som är involverade i
att finna en lösning på Vasas bevarandeproblematik, sammanträtt på
Vasamuseet och utbytt erfarenheter och diskuterat framtiden.
Den första delen av forskningsprojektet
startade år 2003 och nu tar en ny 18 månaders period vid. En viktig
uppgift under den kommande perioden blir att ytterligare undersöka
Vasas trävirke och dess kondition. Vasa är till största delen byggd av
ek och när skeppet i 333 år låg på botten i Saltsjön angreps hon av
svavelhaltiga föroreningar och träets yta attackerades av
mikroorganismer.
Dirty PEG
Ett misstag som
begicks under konserveringen på 60-talet var att spraylösningen med
PEG, av besparingsskäl, inte byttes, utan återanvändes i ett
cirkulerande system. Därigenom spreds rost och andra föroreningar över
hela skrovet, vilket forskarna kallar ”dirty PEG”. Idag kan forskarna
konstatera att PEG:en till största del finns i träets ytskikt. Där
finns också det mesta av svavlet och järnet. Vasas ytträ har därför en
komplicerad kemisk sammansättning. Det inre av Vasas trävirke är
däremot i förvånansvärt god kondition. Den nya klimatanläggning håller
träets fukthalt på en låg nivå, vilket inte gillas av mikroorganismer.
Därför har deras aktivitet i det närmaste upphört.
Trattk antareller
Interaktionen mellan de fem forskningsteamen och museet är intensiv och
idéer diskuteras och prövas direkt med Vasamuseets konservatorer som
arbetar ombord. Det är träytor som ska undersökas och prover som ska
tas. Bland annat ser konservatorerna regelbundet över om det uppstått
nya sura utfällningar. Inuti Vasa är det relativt lätt att röra sig
mellan batteridäck, trossdäck och hålskepp, men på utsidan, på
friborden, jobbar konservatorerna från en sorts korg som hänger i en
traverskran i taket.
– Det är ett komplicerat arbete eftersom Vasa är stor
och alla områden inte är så lätta att komma åt. Att leta
svavelutfällningar är som att leta trattkantareller, först ser man inga
men upptäcker man en, så kryllar plötsligt området av dem, säger
konservator Sofie Nykvist.
Det krävs ett tränat öga för att upptäcka
utfällningarna och för en lekman är de svåra att få syn på. De märks
enbart som ljusare partier i träet och har en mattare yta än den ganska
blanka, som Vasas trä fått av den konserveringsprocess hon genomgått.
Idag finns ca 2000 upptäckta utfällningar som tillfälligt neutraliseras
med en blandning av soda och bikarbonat. För att finna en
helhetslösning återstår kanske flera års forskning. Under detta
projekts gång är cirka 8 miljoner kronor avsatta för fyra år. Två år
återstår och målet är en lösning som bevarar Vasa på lång sikt.
– Vi är på god väg. Mycket arbete återstår, men vi är
optimistiska och jag kan försäkra att det inte finns någon risk att
regalskeppet bryts ned inom överskådlig framtid, säger Lars Ivar Elding
som koordinerar forskningsprojektet Bevara Vasa.
upp
Många tar chansen bli öbor för en dag 2005-04-05En
romantisk röd stuga omgiven av gammaldags rosor, eller kanske ett
enkelt brygghus med vågorna kluckande under. Välj själv. Årets Bed
& Breakfast-katalog erbjuder nära 600 bäddar i Stockholms skärgård.
– Många har upptäckt att övernattning hos skärgårdbor är
ett fantastiskt sätt att komma in i ö-livet. Man får ett personligt
bemötande och blir mer än en turist, säger Berndt Festin, vd på
Skärgårdsstiftelsen.
Allt fler blir de skärgårdsbor som upplåter sina
hem för turister och stockholmare som vill byta miljö för en kortare
eller längre tid. Katalogen Bed & Breakfast kommer i år ut för
tolfte gången, men inte för den sista.
– Uthyrningen av privata bäddar har varit en stor
framgång. För de som reser ut i skärgården finns här möjlighet att
välja och vraka bland mängder av olika typer av boenden. Dessutom
bidrar uthyrningen till att hålla skärgården levande genom att de ger
inkomster till de bofasta, säger Mats Wåhlin, projektansvarig
Skärgårdsstiftelsen.
Bokning sker direkt hos värden och ofta finns möjlighet
att hyra både sänglinne, cyklar och båt. En del boenden går det bra att
ta sig till med buss, andra måste man åka Waxholmsbåt eller ta egen båt
för att nå. I katalogen framgår också vilka språk värden talar, hur
långt det är till närmaste bad och annan information som kan vara
intressant för en besökare.
Ett boende för varje smak
I
katalogen finns förutom privata Bed & Breakfast-alternativ också ö-
och kustcamping, hotell och skärgårdsvandrarhem i Stockholms skärgård.
– Alla som känner sig sugna på salta bad, måsskrik och
en blå horisont ska kunna hitta ett boende efter egen smak i katalogen.
Det kan ibland vara svårt att få plats på vandrarhemmen under
högsäsongen, men med den nyutkomna katalogen i hand går det att hitta
ett alternativ, säger Mats Wåhlin.
Katalogen Bed & Breakfast finns att hämta på
turistbyråerna i Stockholms län, i Sverigehuset, på Waxholmsbolagets
terminaler och hos Skärgårdsstiftelsen.
upp
Schenker spelar nyckelroll i Volvo Ocean Race 2005-2006 2005-04-04Schenker
har logistiklösningen för en av världens största globala
sporthändelser. Därför är Schenker en nyckelpart i Volvo Event
Management organisationsteam för Volvo Ocean Race 2005-2006. - Vi är
övertygade om att Schenker kommer att möta alla våra behov. De kommer
att bli en viktig medlem av tävlingsorganisationen, säger Glen Bourke,
VD Volvo Ocean Race. Schenker ska förse tävlingen med globala logistik-
och servicelösningar. Detta innebär transporter till land, sjöss och
med flyg, tullförrättning, lagerhantering, reservdels-distribution och
evenemangsservice för tävlingens sponsorer och leverantörer, radio- och
TV-bolag och pressrepresentanter samt hamnorganisationerna på
respektive ort. - För Schenker är partnerskapet med Volvo Ocean Race
ett tillfälle att visa att vi är en av världens bästa leverantörer av
logistiklösningar och service, säger Håkan Buskhe, VD för Schenker AB
och Landtransportchef för Schenker Europe, Schenker AG. Volvo Ocean
Race pågår under nio månader och täcker fem kontinenter. Det är
världens största havskappsegling och attraherar världens bästa seglare
och deras intressenter – alla i världsklass. - Genom vårt engagemang
kan vi effektivt kommunicera vårt budskap att vi är en integrerad
logistikleverantör som erbjuder samma kvalitet var än kunden finns,
säger Håkan Buskhe. Evenemanget startar med en hamnkappsegling i
spanska Sanxenxo den 5 november 2005. Starten för första etappen av
havskappseglingen går från Vigo i Spanien den 12 november 2005. Totalt
består tävlingen av nio etapper runt hela världen. Vid varje större
tävlingshamn ingår också hamnkappseglingar. - Med tanke på de stora
avstånden under vårt äventyr och mängden av gods vi behöver frakta
mellan hamnarna runt jorden, spelar logistiken en stor roll för att
tävlingen ska skötas smidigt och lyckosamt, säger Glen Bourke.
Schenkerteamet för Volvo Ocean Race kommer att ledas av Schenker i
Sverige och SCHENKERglobalsportsevents-team. De redan existerande
relationerna mellan Schenker och Volvo, ihop med erfarenheten och
kunnandet i SCHENKERglobalsportsevents-team kommer att garantera
förståelse och samarbete under tävlingarna.
upp
Ny sightseeing med klassisk träbåt 2005-04-04Ett
säkert tecken på att sommaren är här är att sightseeingbåtarna i
Stockholm börjar åka. Förra sommaren hade Stockholm Sightseeing 300 000
passagerare och i år presenteras två nya turer med start den 30 april
och 4 juni. En guidning är särskilt utformad för stockholmare och en
tur tar passagerarna till de mest populära besöksmålen i Stockholm –
med en öppen träbåt i 30-talsstil.
Hop-on Hop-off båtsightseeing är en
rundtur som stannar vid bryggorna Slottet, Nybroviken, Vasamuseet,
Gröna Lund och Slussen/Gamla Stan. På en biljett kommer man vattenvägen
till de mest populära museerna, uteserveringarna, shoppinggatorna och
promenadstråken i Stockholm.
– Det fina är att man inte behöver välja vad man ska se
med Hop-on Hop-off båtsightseeing. Passagerarna får både en
stämningsfull båtresa med personlig guidning och det bästa Stockholm
har att erbjuda av besöksmål. Eftersom de flesta av Stockholms bästa
turistattraktioner ligger vid vatten är det både närmare och bekvämare
att åka båt emellan, säger Joachim Anrin, divisionschef på Stockholm
Sightseeing.
Hop-on Hop-off båtsightseeing görs med M/S Stegeholm, en
klassisk öppen båt med mahognydäck och teakdetaljer, byggd år 1950 i
samma stil som de första sightseeingbåtarna på
30-talet. Guiden ombord är klädd som på 30-talet, med
vit uniform och skepparmössa, och berättar på både svenska och engelska
om sevärdheterna på vägen och svarar på frågor. Biljetten för Hop-on
Hop-off båtsightseeing gäller ett helt dygn.
Anekdoter och historier för stockholmare
Sightseeing för stockholmare är utformad för att huvudstadsborna ska
upptäcka en dimension till av sin egen stad och den fungerar också
utmärkt för andra som vill höra anekdoter och historier kring Stockholm
men inte så mycket årtal och fakta.
– Sightseeing för stockholmare är gjord för den som
redan kan en del om stan. Vi pekar inte ut malmarna utan berättar i
stället om saker som många kan känna igen sig i, till exempel historier
om rivningen av Klarakvarteren eller om almstriden i Kungsträdgården,
säger Joachim Anrin.
Redan förra året testades en sightseeing för
stockholmare på den lite kortare turen Djurgården runt, men nytt för i
år är att specialguidningen också ges på Under Stockholms broar med
avgång både från Strömkajen och Nybrokajen. Guidningen där ges genom
hörlurar och just nu pågår inspelningen av den nyskrivna texten för
stockholmarna.
– Om rösten känns bekant beror det på att Johanna
Östlund som är speaker också jobbar som Fröken Ur. Det är kanske bra om
hon är van att hålla tiden för på en timme och 50 minuter hinner vi med
hela 15 broar på vår sightseeingtur, säger Joachim Anrin.
Under Stockholms broar går 30 /4- 25/9, Hop-on Hop-off båtsightseeing går 4/6- 28/8.
Mer information om avgångar och priser finns på www.stockholmsightseeing.com
upp
Provsegling med katamaran 2005-04-01Sveriges Catamaran och Trimaranseglare (SCTS) arrangerar provseglingar i Viggbyholm den 15 maj
Intresset för katamaraner och trimaraner har ökat markant under de
senaste åren och många vill provsegla. För tredje året anordnar SCTS nu
en ”Prova-på-dag” där allmänheten får tillfälle att bekanta sig med
olika typer av flerskrovsbåtar samt provsegla. Provseglingen är gratis
för alla som löser medlemskap i föreningen. Föranmälan sker till
föreningens kassör Tomas Eriksson på telefon 0294-51 28 00.
Representanter för de ledande importörerna och tillverkarna kommer att
närvara.
Plats: Viggbyholms Båtklubb
Datum: 2005 05 15
Tid: 10.30 – 14.30
För mer information kontakta ordförande Mats Leander tel: 070-581 07 68
eller per e-post: mats.leander@teliasonera.com
upp
Lax med chili vapen på Göta kanal 2005-04-01En
ny matpartner och nya menyer ombord är vapen när Göta kanalrederiet ska
locka årets resenärer. På menyn står klassisk lax med chili och
carpaccio på rökt ankbröst, men också klassisk ångbåtsbiff.
– Maten är grädden på moset för våra resenärer och det
är en utmaning att matcha världens alla smaker i våra små kök. Vår nya
matpartner har hjälpt oss ta fram en läcker blandning av modernt och
klassiskt i en god mix, säger Håkan Gullberg, rederidirektör Göta
kanalrederiet.
Förra säsongen var året när svenskarna hittade
till Sveriges blå band med en ökning på 21 procent på hemmamarknaden, i
år hoppas Göta kanalrederiet på att fler utländska gäster ska hitta
till rederiets klassiska kanalbåtar, bland annat med hjälp av en ny
agent i USA. För att höja kvalitén ytterligare har rederiet i år satsar
stort på ännu läckrare måltider.
Utmaning med meny som passar alla
Niklas Abrahamsson heter rederiets nya ombordansvarige som ska se till
att gästernas hjärtan klappar extra av förtjusning när gong gongen
annonserar att det är dags att äntra matsalen.
– Tysk eller amerikan, svensk eller japan, måltiderna
ombord är den naturliga samlingsplatsen för alla och ska vara något att
längta efter. Det är en stor utmaning att göra en meny som känns
klassisk och spännande för våra svenska resenärer samtidigt som
internationella gäster upplever den som exotiskt skandinavisk, säger
Niklas Abrahamsson.
Niklas Abrahamsson har en kockutbildning i bakfickan,
erfarenhet från jobb både i skandinaviskt och internationellt kök samt
ett antal varma timmar i trånga fartygskök med sig som erfarenhet på
sitt nya uppdrag.
– Det är speciellt att planera för måltider ombord på
ett fartyg. Mjölk finns ju inte att få tag på överallt, köken är små
och ugnarna få. De kockar vi anställer får gärna ha erfarenhet från att
arbeta ombord, och de får inte var för storvuxna, säger Niklas
Abrahamsson.
Läckerheter ska locka internationella gäster till kanalen
Rederiets kryssningar är en en-gång-i-livet-upplevelse som många drömmer om.
– Våra kryssningar är kända värden över och det gäller inte minst vårat
förstklassiga kök ombord. Med årets satsning på ny matpartner tror vi
att vi lyckas nå ännu ett snäpp, säger Håkan Gullberg.
Vad gästerna kan vänta sig på faten?
– Det
blir många klassiska rätter på modernt sätt. En carpaccio på rökt
ankbröst med riven parmesan eller västerbottenpaj med löjrom och crème
fraiche kommer att smaka. Men det är klart, en S.O.S, sill ost och
snaps, måste vi också ha med, klassiskt för oss, exotiskt för gästerna.
Och till maten bjuds förstås ett axplock av riktigt smakrika utvalda
drycker, säger Niklas Abrahamsson.
upp
Exklusiv visning av Runstorp säteri 2005-04-01I
år har passagerarna på Göta kanalrederiets tvådagars kryssning något
alldeles extra att se fram emot. Vid sjön Roxen väntar ett nytt stopp
med exklusiv förevisning av Runstorp säteri från 1600-talet, en
familjegård med många klenoder och släkthistorier.
– Vi är oerhört hedrade att som speciellt utvalda få
komma till familjen Ugglas gård. Det är första gången vi väljer att
göra ett stopp på vår tvådagars kryssning, säger Håkan Gullberg,
rederidirektör på Göta Kanalrederiet.
Den äldsta av Göta kanalrederiets tre fartyg har
passerat Runstorp säteri vid sjön Roxen i Östergötland i 135 år, och
dagens ägare Eddie Uggla har sett fartygen passera i sakta mak nedanför
familjens karolinergård i drygt 50 år.
– Vår familj och gästerna på Göta kanalfartygen har
kikat på varandra på håll i generationer, så det känns ytterst roligt
att nu få träffas på riktigt. Vi har inga förevisningar för allmänheten
så det här känns extra kul för oss. Vi ska visa den unika
inomhusmiljön, men också berätta en och annan spännande historia som
följer med vår gård, säger Eddie Uggla, på Runstorp säteri.
Runstorp säteri byggdes på 1670-talet och har sedan dess
tillhört familjen Uggla i fyra generationer. Som äldsta sonen fick
Eddie Uggla ta över den och bor i dag där tillsammans med hustrun
Louise och deras tre barn. Gården är unik i sitt slag med bland annat
14 infällda familjeporträtt, byster, herrgårdsbibliotek och en salong
som byggdes om i gustaviansk stil på 1760-talet.
Första stoppet för tvådagars kryssningen
Göta kanalrederiet erbjuder två-, fyra- och sexdagars kryssningar på
Göta kanal med de tre passagerarfartygen M/S Diana, M/S Wilhelm Tham
samt M/S Juno. Den sista är världens äldsta passagerarfartyg i
kryssningstrafik och liksom M/S Wilhelm Tham k-märkt. Många blir vänner
för livet på resan, där flerrättersmåltider serveras i den gamla
matsalen med bordsplacering och gästerna samlas på däck i solnedgången
med en värmande filt över knäna medan fartyget långsamt glider genom
det svenska landskapet.
– Besöket på Runstorp säteri blir det första stoppet för
vår tvådagars kryssning, så det gör nyheten lite extra spännande tycker
vi. Att få komma en privat förevisning av det här slaget är som att
komma som privat gäst. Med den privacy-trend som råder tror vi att
många kommer att uppskatta besöket på Runstorp säteri, som inte tar
emot allmänheten, säger Håkan Gullberg på Göta kanalrederiet.
upp
Stark debut för Karin Söderström i Laser Radial 2005-03-30Efter
Trofeo Princesa Sofia på Mallorca under påsken visade det sig att det
finns en handfull nya förmågor bland svenskarna i SWE Sailing Team som
kan komma hela vägen till toppen bara de ligger i. Det berättar
seglingens förbundskapten Magnus Grävare. Mest glädjande var Karin
Söderströms debut i Laser Radial, där hon seglade in på en tredjeplats.
Även Daniel Birgmark visade sig stark med sin femteplacering, med
vilken han lyckades slå sin sparringpartner, tillika OS-medaljören,
spanjoren Rafael Trujillo.
- Karin Söderström gick fort på kryssarna
särskilt när det blåste, säger Magnus Grävare. Verkligt kul att se att
hon lyckades så bra med farten där, då hon ligger strax under de övriga
i vikt. Tekniken på undanvinden kan hon träna mer på, men den kommer
framöver. Karins norske coach, Thomas Guttormsen var mycket positiv till Karins insats och anser att hon har talang.
- Henne får ni ta hand om, sa han menande till Sveriges förbundskapten.
Under regattan den 21-25 mars var det främst lätta och lite struliga
vindar som dominerade. 515 båtar från 34 nationer deltog och Sverige
var där med så många som 50 seglare. - Det finns en handfull svenskar i SWE Sailing Team som kan vara med i toppen framöver om de ligger i, säger Magnus Grävare.
Daniel Birgmark, tidigare världsfyra i Laser, har bestämt sig för att
fortsätta i Finnjolle och har tränat hårt under vintern. Han slutade på
en femteplats efter att ha gått fort och seglat bra. Han slog även sin
träningspartner, bronsmedaljören Rafael Trujillo. - Det är säkerligen positivt för då kan han få träna mer emot
honom, menar Magnus Grävare. Det är alltid viktigt att ha skickliga
träningspartners för att komma vidare och utvecklas.
Det gick bra för Johan Molund med ny
besättning i form av Patrik Johansson samt nya segel. Då de testade
nytt material gick det ibland lite långsamt. Det hindrade däremot inte
att de spikade ett race, kom tvåa i ett och trea i ett. Det visar att
de kan vara med i toppen, nu gäller det bara att arbeta på jämnheten.
Patrik Johansson kommer säkerligen att fungera väl ihop med Johan
Molund framöver. Jonas Häggbom var med nere på Mallorca som killarnas
coach och det ser ut att kunna bli en fortsättning även på det
samarbetet.
I Laser Standard-klassen har det skett en
relativt stor generationsväxling, varför konkurrensen var lite mindre
än tidigare. Listan toppades ändå av två i Laserklassen idel kända namn
Gustavo Lima och Paul Goodison. - Svenskarna har en bit kvar, men potentialen finns och det kan
gå fort, säger Magnus Grävare. Johan Wigforss har hittills mer
erfarenhet och rutin i klassen än de andra och placerade sig bäst på en
niondeplats. Arvid Claeson gjorde en imponerande start och kom elva.
Det blir spännande att följa deras och övrigas utveckling i klassen.
Resultat för svenskarna:
470 dam – 26 startande
Therese Torgersson och Vendela Zachrisson – 5:a
Karin Almqvist och Karin Berg – nya i ungdomslandslaget – 25:e plats
470 herr – 45 startande
Johan Molund och Patrik Johansson – 9:a
49er – 48 startande
Jonas Lindberg och Jens Hermansson – 30:e plats
Finnjolle – 42 startande
Daniel Birgmark – 5:a
Johan Tillander – 15:e
Laser Radial – 36 startande
Karin Söderström – 3:a
Laser Standard – svenskar som ingår i SWE Sailing Team – 67 startande
Johan Wigforss – 9:a
Arvid Claeson – 11:a
Oscar Claeson – 22:a
E-jolle
Sebastian Östling - 2:a av 96 deltagare
Elever från Motala och Lerums Seglargymnasium
För resultatlistor inklusive övriga svenskars resultat se: http://www.trofeoprincesasofia.org/dinghy/index.html
upp
Segling på CNN 2005-03-30"MainSail" sänds söndagen den 3.e april kl 21,30, repris söndagen den 17.e april kl 21,30 och onsdagen den 20.e april kl 02,00
upp
15 finska älgar styr Ostindiefararen till Kina 2005-03-23Nu
har man slagit styrrepet, eller det så kallade drillrepet till
Ostindiefararen Götheborg. Detta rep tillverkas av skinn från 15 finska
älgar som garvats på ett mycket speciellt sätt. Dessa skinn har man
sedan skurit till 2300 meter rem som nu slagits samman till nästan 55
meter rep. Slagningen av drillrepet var slutklämmen på det gigantiska
arbete som lagts ner för att producera över 20 ton tågvirke som kommer
att användas på Ostindiefararens stående och löpande rigg.
Ostindiefararen Götheborg kommer att styras på ett
mycket traditionellt vis och styrsystemet kommer att se ut precis så
som det gjorde på sjuttonhundratalet när det ursprungliga fartyget
Götheborg byggdes. Den uppenbara lösningen, att köpa in ett färdigt
hydralist styrmaskineri, har man helt låtit bli och istället byggt ett
helt historiskt korrekt styrmaskineri i trä, smide och läder.
Rodret hänger i maljor på akterstäven, en stor rorkult
sticker in i båten genom ett hål i aktern som täcks av en gigantisk
läderbälg. Under sundäck står ratten. Det är egentligen två rattar med
en trumma emellan. Tanken med två rattar är att man skall kunna vara
fyra personer och styra när det är dåligt väder. Från rorkulten går
sedan drillrepet via en mängd trissor upp genom två däck och ligger
lindad flera varv runt trumman mellan rattarna. Hela detta arrangemang är konstruerat av Jens Langert.
Drillrepet har slagits av älgskinn från 15 älgar som man tumlat i talg
och tran. Att man har läder och inte hampa beror på att det har bättre
hållbarhet. Ett rep av hampa hade säkert varit starkare i nyskick men
det hade inte tålt att stå och gnaga fram och tillbaka i blockskivorna
flera år i sträck. Slagningen av repet leddes av den legendariske
danske repslagaren Ole Magnus vars betydelse för Götheborgs rigg
knappast kan överskattas. Utan hans expertis hade man förmodligen inte
kunnat göra riggen i originalmaterialet hampa. Nu avslutades alltså
detta med ett drillrep i läder. Ostindiefararen Götheborg kommer att göra sin första provtur
under första veckan i april i år. Till att börja med är det motorer,
manövrering och styrsystemen som skall testas. Testerna kommer att
efter hand avancera. Successivt kommer skeppet även att riggas och man räknar med
att sätta de första seglen i mitten av april. I full skrud, med alla
segel satta, kommer man först att kunna se henne senare i vår. Hösten 2005 startar resan som skall gå till Guangzhou, Shanghai
och Hong Kong i Kina, med stopp bland annat i Cadiz i Spanien, Recife i
Brasilien, Kapstaden i Sydafrika, Fremantle i Australien och Jakarta i
Indonesien. Resans exakta rutt är dock ännu inte helt fastställd, men
grundtanken är att segla runt Godahoppsudden och följa den resväg som
de historiska ostindiefararna gjorde på 1700-talet.
Info www.soic.se
upp
Offensiv satsning på InCase spårsändare 2005-03-23S-bolagen
AB och TVP Positioning AB går samman och bildar företaget InCase
International AB. Lanseringen av spårsändaren med samma namn drar
därmed igång på allvar. InCase spårsändare är ett stöldskydd som även
snabbt spårar upp gods och värdeföremål som hamnat på villovägar.
Produkten har redan testats ett år på marknaden med god
respons. InCase International har nu etablerat ett försäljningskontor i
Stockholm och anställt en marknadschef. – När vi nu har hittat en medfinansiär i S-Bolagen kommer
försäljningsarbetet att dra igång på allvar, säger Andreas Magnusson
som arbetar på InCase marknads- och försäljningsavdelning. S-Bolagen köper 30 procent av andelarna i InCase. Övriga 70
procent ägs av Lindesbergföretaget Televilt Holding AB som också äger
TVP Positioning AB. Det finns en stor efterfrågan på ett säkrare skydd för bilar,
båtar, motorcyklar, husvagnar, andra fordon och maskiner. Andreas
Magnusson poängterar att InCase kan erbjuda mer än så. En helhetslösning där spårsändaren och larmcentralen är
kärnfunktioner som kompletteras med en Internettjänst. En
högteknologisk produkt som är enkel att använda. – Användaren behöver inte ha någon som helst Internetvana. Det
är bara att placera spårsändaren i objektet som ska skyddas. Vid
misstänkt stöld kontaktas larmcentralen som med hjälp av spårpersonal
och radioutrustning kan lokalisera den förlorade ägodelen. Christer Dahle, S-Bolagen, framhåller att det här handlar om en unik produkt och affärsidé som ligger helt rätt i tiden.
– Vi har följt projektet under det här första teståret och går med stort förtroende in med kapital.
Att reducera antalet stölder är en angelägenhet för alla. Inte bara för
den drabbade. Förlusten av en kär ägodel kan vara nog dramatisk. Men
för ett företag kan det även innebära förlorade intäkter, avbruten
affärsverksamhet, en mängd pappersarbete och i värsta fall missnöjda
och förlorade kunder. För samhället i stort handlar det om höga
kostnader, inte minst i form av rättsliga processer. Inom
försäkringsbranschen finns i dag starka incitament att försöka minska
kostnaderna för stöld och svinn. Försäkringsbolag uppmuntrar
försäkringstagare att installera spårsändare. Butikskedjan Expert är en av dem som insett värdet i att
stöldskydda sina leveranser. Genom stöldsäkring med hjälp av
spårsändare har tjuvar avskräckts. Svinnet av varor minskade från 900
000 kronor till 350 000 kronor det första året.
upp
Hur mår svenska vattenmiljöer? 2005-03-22Den
22 mars, som är den internationella vattendagen, lämnar Naturvårdverket
och Sveriges geologiska undersökning den första stora rapporteringen
enligt vattendirektivet till EU. Den ger en samlad bild av tillståndet
i alla vattenmiljöer, grundvatten, sötvatten och kustvatten i Sverige.
Övergödning och försurning är de mest framträdande problemen.
I rapporteringen ingår en preliminär
bedömning av vattnens möjligheter att uppfylla direktivets mål 2015 om
att uppnå och behålla ”god ekologisk status” – en inte helt enkel
uppgift eftersom det inte är fullt klart vad detta innebär. Viktiga
pusselbitar fattas fortfarande, t ex gemensamma kriterier inom EU för
var gränserna för god ekologisk status ska sättas. Även nya svenska
bedömningsgrunder för vattenkvalitet ska tas fram.
– De nyinrättade vattenmyndigheterna
kommer att fatta beslut om vilken kvalitet vattnen ska uppnå. Men vi
har redan nu markerat, utifrån det underlag vi har idag, i vilka
områden som sjöar, vattendrag och kustvatten riskerar att inte uppfylla
EU-kraven till 2015, säger Anette Björlin, handläggare vid
Naturvårdsverket.
Naturvårdsverkets rapportering innehåller en
mängd information om övergödning, försurning, metaller, organiska
miljögifter och fysisk påverkan av bland annat dammar och
sjösänkningar. En ekonomisk bedömning av vattenanvändningen i
vattendistrikten ingår också.
I ett större perspektiv finns problem med övergödning
och försurning. Många sjöar och vattendrag är också fysiskt påverkade i
olika uträckning. För metaller och kända miljögifter är påverkan mera
lokal med några undantag till exempel kvicksilver och dioxiner.
Verket har också gjort en preliminär
sammanställning av vatten som är ”kraftigt modifierade” på grund av
fysisk påverkan. Innan vattenmyndigheterna beslutar om ett vatten
slutligt ska klassas som kraftigt modifierat ska en samhällsekonomisk
analys genomföras. För ett kraftigt modifierat vatten kräver direktivet
att ”god ekologisk potential” ska uppnås och att vattnet inte får
försämras.
– Klassningen ”kraftigt modifierad” innebär absolut inte
att vattnen ska lämnas därhän eller att det blir fritt fram för
exploatering. I vilken utsträckning växt- och djurliv kan återställas
avgörs genom normalt prövningsförfarande enligt miljöbalken, säger Anna
Åhr, handläggare vid Naturvårdsverket. Även för dessa vatten kan
åtgärdsprogram behövas för att höja vattenkvaliteten, avslutar Anna
Åhr.
Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) har sammanställt
uppgifterna om grundvattnet. Flera andra myndigheter och organisationer
har bidragit med information från miljöövervakningen.
EU antog ett nytt samlat ramdirektiv för vatten i
december 2000. Arbetet med att skydda och bevara vattenresurserna ska
bedrivas inom avrinningsområden. Fem nya vattenmyndigheter har
inrättats vid länsstyrelserna i Norrbottens, Västerbottens,
Västmanlands, Västra Götalands och Kalmar län. De ska senast 2009 anta
åtgärdsprogram för de vatten som riskerar att inte nå upp till målet.
Läs mer: http://www.vattenportalen.se/amv_rapportering_22mars.htm
upp
Ralf Aspholm med besättning vald till 2004 års havskappseglare i Sverige 2005-03-21Styrelsen för Svenska Seglarförbundet har beslutat att tilldela Ralf Aspholm med besättning den fina utmärkelsen ”Nakterhuset”.
Motiveringen till priset var förstaplatserna på både de svenska och finska mästerskapen i IMS som vanns under säsongen 2004.
Utmärkelsen tilldelas varje år den eller de svenskar som gjorde den
bästa prestationen inom internationell havskappsegling. Bland tidigare
års pristagare kan nämnas Ludde Ingvall på Nicorette och Mange Olsson
på Assa Abloy. Ralf Aspholm på 40 fotaren Data Communication vann de flesta
tävlingar man deltog i under 2004 bl.a de kända havskappseglingarna
Gotland Runt och Sandhamn Open. Under IMS SM vann man 5 av 7 del
seglingar och kom tvåa i de 2 återstående del seglingarna.
Data Communication är en Sinergia 40 av 2003 års modell,
ritad av Botin & Carkeek och byggd i Spaninen. Hon är 12.10 m lång,
har 2,4 m djupgående och väger 7100 kg. Segelytan på krysstället
(storsegel + försegel) är 90 kvm + spinnakers 125 kvm.
Utmärkelsen Nakterhuset delas ut i samband med Seglardagen den 16 april -05.
upp
Piratliv under Volvo Ocean Race 2005-03-21Portsmouth
(England) – måndagen den 21 mars 2005 – Idag blev det klart att
Hollywood sprider sin stjärnglans över Volvo Ocean Race när det
offentliggjordes att Pirates of the Caribbean II deltar med en båt i
jordenruntkappseglingen 2005–2006. Walt Disney Company och Volvo (Volvo
Personvagnar AB och AB Volvo) har ingått ett unikt marknadsföringsavtal
för filmen Pirates of the Caribbean II som omfattar ett deltagande i
världens största havskappsegling – ett äventyr på 31 250 sjömil.
Det nu ingångna avtalet innebär att Volvo Ocean Race får
en mycket välkänd amerikansk deltagare i den åtta månader långa
jordenruntseglingen.
– Det här teamet kommer att öka spänningen och intresset
för tävlingen och vår globala profil och exponering stärks, säger Glenn
Bourke, VD för Volvo Ocean Race. Att få samarbeta med en Hollywood-ikon
som Walt Disney Company ger extra glans åt tävlingen och seglingen i
stort.
– Avtalet bekräftar också att Volvo Ocean Race har ett
högt reklamvärde för företagen. Tävlingsmässigt är jag övertygad om att
teamet kommer att vara med och slåss bland de främsta med den
amerikanska flaggan i topp.
Producent för Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest
är Jerry Bruckheimer och Gore Verbinski regisserar. I huvudrollerna
möter vi även denna gång Johnny Depp som Captain Jack Sparrow, Orlando
Bloom som Will Turner och Keira Knightley som Elizabeth Swann. Pirates
of the Caribbean: Dead Man’s Chest är uppföljaren till den
internationella biosuccén från 2003 och inspelning av filmen pågår just
nu i Los Angeles och i Karibiska havet. Premiären är planerad till juli
2006.
Dick Cook, ordförande för Walt Disney Studios, kommenterar:
– Det är fantastiskt att få delta i det prestigefyllda Volvo Ocean Race
– seglingens motsvarighet till Formel-1. Detta är ett spännande och
unikt projekt som ger biobesökare världen runt det glädjande beskedet
att Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest seglar upp på biodukarna
nästa sommar. Med tanke på att filmen är ett äventyr till sjöss är den
här maratonkappseglingen ett mycket bra sätt att skapa intresse för
filmen hos miljoner världen över.
”Piratkampanjen” leds av Richard Brisius och hans syndikatbolag Atlant Ocean Racing.
upp
Stort svenskt startfält på den Europeiska seglingssäsongens premiärregatta 2005-03-19Traditionsenligt
seglas regattan Trofeo Princesa Sofia på Mallorca under påsken. Det har
blivit lite av Europas start på tävlingssäsongen i OS-klasserna. I år
samlas ett startfält på 515 båtar från 34 nationer. Sverige hävdar sig
väl med så många som 50 deltagare. För de flesta i SWE Sailing Team och
seglargymnasieeleverna är det säsongens första riktiga regatta. Karin
Söderström debuterar i Laser Radial, efter att ha legat i hårdträning i
den nya OS-klasser för damer under vintern.
- Espen Guttormsen, Norges förbundskapten
och tillika bror till Karin Söderströms norske tränare Thomas
Guttormsen, tror att Karin kommer att vinna regattan, avslöjar Magnus
Grävare. Inte ett helt dåligt betyg så här innan regattan har börjat,
menar Magnus.
Det är många europeiska tjejer som gått över från
E-jolle till den nya OS-klassen Laser Radial nu. Därmed är kortleken
blandad igen och oddsen helt nya. Det är inte helt säkert att samma
tjejer kommer att dominera den nya klassen som tidigare dominerat i
E-jolle. Karin Söderström gick i höstas över till den nya klassen och
har tränat ihop med en norska och en engelska under vintern. - Det blir spännande att se hur jag ligger till i klassen,
säger Karin Söderström som har tränat hårt och nu är taggad för
regattan.
Seglingarna under Trofeo Princesa Sofia börjar nu på måndag den 21 mars och pågår i fem dagar med final den 25 mars.
- Sedan vi kom hit har ett högtryck dominerat med lätta vindar och
endast lätt sjöbris först framåt eftermiddagen, berättar vår svenske
förbundskapten, Magnus Grävare. Det är totalt 50 svenskar på plats om
man räknar in både SWE Sailing Team och elever från idrottsgymnasierna.
Följande svenskar finns på plats och är värda att följa i resultatlistorna:
470 dam
Therese Torgersson och Vendela Zachrisson – OS-bronsmedaljörer i Aten 2004
Karin Almqvist och Karin Berg – nya i ungdomslandslaget
470 herr
Johan Molund och Patrik Johansson – detta är teamet första riktiga regatta ihop. Johan Molund har seglat två OS i 470.
49er
Jonas Lindberg och Jens Hermansson – nytt team för i år, Jonas seglade
tidigare med Axel Netterlid och var då gast, nu har han axlat rollen
som rorsman.
Finnjolle
Daniel Birgmark
Johan Tillander
Laser Radial
Karin Söderström
Laser Standard – deltagande svenskar från SWE Sailing Team:
Johan Wigforss
Oscar Claeson
Fredrik Svensson
Arvid Claeson
Sebastian Östling
Victor Västernäs
E-jolle
Elever från Motala och Lerums Seglargymnasium
För start- och resultatlistor samt mer information se: http://www.trofeoprincesasofia.org/dinghy/index.html
upp
Västsvensk satsning på match racing 2005-03-18Schenker
går in som ny huvudsponsor för framgångsrika fd Team Panorama med
matchracing seglarna Marie Björling och Jenny Axhede i spetsen.
Tillsammans med ytterligare sju seglartjejer från Göteborgs Kungliga
Segelsällskap bildar de nu Team Schenker. Marie och Jenny, 1:a
respektive 4:a på världsrankingen, kommer att köra med varsitt team på
VM i oktober men på t.ex. Swedish Match Cup går Jenny in som trimmer
och Marie styr. Teamet har en unik erfarenhet samlad, från
jollesegling, havskappsegling och matchracing. Ett av målen för 2005 är
att ta VM guld.
Marie har länge legat i topp på
världsrankingen, hon har bl.a. tagit tre VM silver och vunnit Swedish
Match Cup lika många gånger. Under hennes mammaledighet axlade Jenny
rollen som rorsman och gjorde det med så stor framgång att hon idag
ligger 4:a. Istället för att gå skilda vägar och bli konkurrenter,
väljer man att utöka laget för att vid vissa tävlingar kunna köra med
två team. Upplägget är unikt inom segelsporten och kommer att ställa
nya krav på hela laget i fråga om samarbete, öppenhet och konkurrens.
Till sin hjälp tar de bl.a. Johan Plate, mental coach.
- Många undrar kanske varför jag konkurrensutsätter mig
inom teamet, säger Marie. Svaret är enkelt - jag tvingas att bli
bättre! Detta är ett sätt att utvecklas, både personligen och för hela
laget. Vi får inte slå oss till ro för att vi ligger etta, utan måste
hitta nya grepp för att komma vidare. Man kan ju ana att en del av dem
som gjort en OS-satsning kommer tillbaks till matchracingen, t.ex.
Dorte O Jensen och Shirley Robinson. Detta måste vi rusta oss för.
- Det här betyder mycket för min personliga utveckling,
säger Jenny. Jag har förmånen att utvecklas som rorsman med några av
världens bästa gastar och behöver inte dra igång en egen satsning från
ruta ett. Med teamets rutin på såväl vattnet som på land kan jag känna
mig trygg. Detta är en förklaring till att jag så snabbt kunnat
avancera på världsrankingen.
I Team Schenker ingår:
Marie Björling, rorsman
Anna Holmdahl, taktiker
Jenny Axhede, trimmer/rorsman
Elisabeth Nilsson, trimmer
Annika Carlunger, fördäck
Anna-Karin S. Öjerskog, fördäck/trimmer
Nina Bake, taktiker/trimmer
Elin Åderman, fördäck/trimmer
Johanna Särnå, trimmer
Schenker har tagit ett koncernbeslut att satsa på segling och
damidrott. Segling är en global sport som passar utmärkt för events och
kundbearbetning. Dessutom stärker segling Schenkers varumärkesarbete.
Internt vill man satsa mer på teambuilding och inom det området har
Marie och hennes team redan tidigare utvecklat ett passande koncept.
Läs mer på www.teamschenker.com
upp
Körkort på sjön inom tre år 2005-03-18Det
blir ett körkort på sjön om regeringen får som den vill. Detta enligt
infrastrukturminister Ulrica Messing (s) som i en intervju efter
debatten i riksdagen 17 mars sa att ”avsikten är att körkortet ska vara
infört inom tre år”. Vid debatten beslöt Riksdagen att ge regeringen i uppdrag att
utreda förutsättningarna för ett körkort på sjön. Alla partier utom
moderaterna var eniga bakom beslutet. Info www.riksdagen.se
upp
Tre av fyra i landslaget tävlar för GKSS 2005-03-18Svenska Seglarförbundet presenterade häromdagen landslagen 2005.
GKSS är som ledande kappseglingsklubb väl representerat med 22 av de 28 seglarna.
Våra OS Bronsmedaljörer Therese Torgersson/Vendela Zachrisson toppar truppen.
GKSS Elitlag ser mycket starkt ut nu när vi satsar vidare mot OS 2008.
Nytillskottet i Elitlaget är en nygammal besättning med OS fyran Johan Molund.
Johan seglar nu med den framstående E-jolleseglaren Patrik Johansson som gast.
Nedan: bilaga med SSF`s Landslagsuttagning 2005.
21 – 25 mars seglas den första Världscup tävlingen efter OS.
Prinsessa Sophia Trophy på Mallorca den 21 – 25 mars är det verkliga
startskottet i Europa. GKSS Elitlag är på plats och det kommer att bli
mycket spännande.
Daniel Birgmark växlade över till Finnjolle och knep en
OS plats. Nu har han tränat hela vintern med den spanske
Silvermedaljören Rafael Truillo.
Johan Molund /Patrik Johansson, 470 Herr, har gått mycket bra på försäsongsträningen på Mallorca.
Therese Torgersson/Vendela Zachrisson, 470 Dam, har pausat seglingen
och inriktat sig på sina studier. Nu är de riktigt sugna.
Förväntningarna vill de hålla låga, för nu gäller det att hitta känslan
och glädjen.
Laser Radial - Ny OS klass med svenskt hopp.
GKSS Ungdomsstipendiat Karin Söderström växlade direkt till Laser
Radial när den nya OS båten presenterades i höstas. Nu har hon tränat
mycket hårt hela vintern med OS Guldmedaljören Siren Sundbys tränare.
Träningen har gått mycket bra och tävlingen blir en första värdemätare
på var Karin står.
Försenad premiär på Långedrag.
Den sena vintern har ställt till det här hemma. Träningen har hindrats
av isen och två Matchracing tävlingar har redan fått ställas in. Nu
hoppas vi på en mildare Påsklovsvecka. Både seglare och tränare står
och stampar i hamnen, rustade med torrdräkter och varma kläder vill de
inget annat än att sätta igång.
upp
Digitala sjökort via Lantmäteriets karttjänst på nätet 2005-03-17Lantmäteriet
lanserar nu möjligheten att söka efter, titta på och mot betalning
ladda ner digitala sjökort från Sjöfartsverket. Genom tjänsten ”Din
Karta och SverigeBilden” på Lantmäteriets webbsajt, www.lantmateriet.se
får man tillgång till sjökort över de svenska farvattnen, i varierande
skala och utsträckning. Den båt- och sjökortsintresserade användaren
kan genom att söka på namn eller genom att markera området på kartan
hitta fram till sitt smultronställe på land eller till sjöss. Tjänsten
är en av flera spännande projekt som just nu pågår i samarbete med
Sjöfartsverket. – Man väljer själv vad som skall laddas ner oberoende av
sjökortsindelning, säger Peter Jacobson utvecklingsansvarig på
Lantmäteriet. Förutom ett ändamålsenligt och vackert sjökort får
användaren även tillgång till koordinaterna för utsnittet, vilket gör
att kartan kan användas som en bakgrund i olika kart-, GPS- och
sjökortsprogram. – Vår ambition är även att man som i våra övriga karttjänster
på nätet skall kunna beställa sitt sjökort i tryckt form, men denna
möjlighet kommer senare under året, säger Ulf Hedlund produktchef på
Lantmäteriet. http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/index.php?cPath=4750
upp
Roger Nilson snabbast runt jorden 2005-03-17Den
svenska supernavigatören Roger Nilson ingick i Bruno Peyrons
13-mannabesättning på katamaranen Orange II när de gick i mål på
morgonen 16 mars efter att ha noterat ett fantastiskt rekord. OPeyron
slog amerikanen Steve Fossetts och fransmannen Olivier de Kersausons
rekordnotering i nonstop jorden runt segling. Den nya rekordtiden är på
50 dygn, 16 timmar, 20 minuter och 4 sekunder. Läs mer på www.catamaran-orange.com
upp
Europeiska Gäddfisketävlingen i Västervik 2005 2005-03-15För
tredje året i rad arrangeras i höst den internationella
gäddfisketävlingen European Pike Competition i Västervik. Tävlingen går
av stapeln 24 september - 1 oktober 2005 och går ut på att fånga de fem
längsta gäddorna. Fiskarna mäts och fotograferas med en kamera innan de
återutsätts levande. Prisbordet är värt 150.000 kronor och vinnande
team kan bland annat se fram emot en amerikansk sportfiskebåt på
trailer. Till tävlingen kommer deltagare från nästan hela Europa och de
två föregående åren har team från Polen vunnit. Tävlingen är ett
samarrangemang mellan Västerviks Sportfiskecamp och Top 10 Fishing
Sweden samt ett flertal sponsorer. Info www.vestervik.com
upp
Ny teknik för navigering utan GPS 2005-03-11En ny metod för navigering till sjöss, oberoende av GPS, lanseras i en doktorsavhandling från Linköpings universitet.
Idag förlitar sig såväl yrkessjöfarten, militären och
fritidsbåttrafiken på den positionsbestämning som ges av det globala
satellitsystemet GPS. Men ibland är informationen från systemet inte
korrekt. Dålig sikt eller bristande uppmärksamhet kan då få ödesdigra
följder.
GPS kan störas antingen oavsiktligt eller avsiktligt.
Signalerna från satelliterna kan störas av isbildning på fartygets
antenner, av annan kommunikationsutrustning eller fysiska hinder.
Ubåtar kan i allmänhet inte använda systemet.
Doktoranden Rickard Karlsson vid Avdelningen för
reglerteknik och kommunikationssystem beskriver i sin avhandling hur
moderna, simuleringsbaserade metoder för signalbehandling kan användas
för att övervaka och vid behov ta över GPS-funktionen på ett fartyg.
Den världsunika tekniken kräver ingen extern
infrastruktur och är okänslig för störningar. I stället utnyttjas
fartygets befintliga radar för att mäta avstånden till de omgivande
stränderna, och dessa data jämförs med ett digitalt sjökort. I en ubåt
jämförs i stället informationen från en sonar med en digital djupkarta.
I kombination med data om fartygets rörelser kan den korrekta
positionen beräknas.
Metoden bygger på en matematisk algoritm, ett så kallat
partikelfilter, som i programform läggs in i fartygets datasystem.
Någon hårdvara utöver det som redan finns ombord krävs inte.
Preliminära försök visar att metoden inomskärs fungerar lika bra som
GPS.
Avhandlingen ”Particle filtering for positioning and
tracking applications” tar upp flera andra tillämpningar som bygger på
samma princip: att positionera en industrirobot, att från en bil följa
andra fordon för att undvika krockar och att följa båtar och fartyg
från ett flygplan.
upp
Dags att införa körkortskrav på sjön? 2005-03-10Pressmeddelande från Riksdagen 050310
Nu är det dags att införa körkortskrav på sjön. Det anser alla partier
utom Moderaterna i trafikutskottet och uppmanar regeringen att utreda
frågan om förarbevis för fritidsbåtar. Frågan om en obligatorisk utbildning av båtförare har
diskuterats i många år. Riksdagen har tidigare fattat beslut om att
antalet allvarliga olyckor till sjöss ska vara halverade år 2007. Att
införa körkort för båtförare skulle bidra till att uppnå detta mål -
skriver trafikutskottet i sitt beslutsunderlag. Trafikutskottets uppmaning till regeringen innebär att
utskottet säger ja till vissa förslag i motioner om körkortskrav på
sjön. Folkpartiet och Centerpartiet hävdar att det behövs
övergångsregler i samband med att körkortskrav införs. Båtförare med
lång erfarenhet ska inte behöva onödig skolbänksutbildning, skriver
partierna i ett yttrande. Moderaterna vill ha åldersgräns
Moderaterna vill inte ha
ett obligatoriskt körkortskrav på sjön. Däremot vill partiet undersöka
om man ska införa en åldersgräns för snabba fritidsbåtar.
upp
Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA 2005-03-10Volvo
Penta IPS har fått en mycket stark start i USA. Inte minst tack vare
den amerikanska båtbyggaren Tiara Yachts som med sina nya IPS-båt,
Sovran 4000, har slagit nytt försäljningsrekord.
I samband med vinterns stora båtmässor i Europa och i
USA har Volvo Penta lanserat sitt nya drivsystem för båtar, Volvo Penta
IPS.
Flera av världens största båtbyggare har på mässorna också lanserat nya båtmodeller utrustade med det nya drivsystemet.
Amerikanska Tiara Yachts har utnyttjat IPS-systemets alla fördelar i
båtmodellen, Sovran 4000. Den nya 40-fotsbåten har bland annat fått
avsevärt större innerutrymmen jämfört med motsvarande båt utrustade med
traditionell axelinstallation.
Intresset för den nya båten har varit rekordstort. I
samband med den nyligen avslutade båtmässan i Miami mer än fördubblade
Tiara sitt tidigare försäljningsrekord – tack vare Sovran 4000 och det
nya IPS-systemet, som såldes i 25 exemplar under själva mässan.
- Under mina år på Tiara Yachts har jag aldrig upplevt
något liknande. Vi visste att samspelet mellan ny teknologi och design
innebar att vi fick fram en båt utöver det vanliga – men vi hade aldrig
kunnat tro på framgångar av det här formatet så här snabbt, säger David
Northrop, marknadschef för Tiara Yachts.
I samband med båtmässan i Miami erhöll Volvo Penta IPS
också utmärkelsen Best of the Year Award av den amerikanska
båttidningen Motor Boating.
upp
Cykelpaket längs Göta kanal folklig favorit 2005-03-10Göta
kanal som vattenled är svensk historia, men sedan några år är det
aktiviteter längs kanalen som ökat explosionsartat i popularitet och
som i dag står för 90 procent av den totala turismomsättningen i
området. Och efterfrågan på paketlösningar med aktivitet, mat och
boende ökar stort. – I år kommer vi att sälja det 10 000:e cykelpaketet. Mest ökar lite lyxiga paket
med guldkant, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör på Göta kanalbolag.
Göta kanal mellan Vänern och Östersjön har gått från vattenled till upplevelseområde och är
i dag en av landets största turistmagneter med en årlig turismomsättning på över 600 miljoner
kronor. Området erbjuder ett 25-tal vandrarhem, ett stort antal hotell och pensionat samt en
rad kaféer, restauranger och sevärdheter. Lägg till att svensken gärna turistar på hemmaplan,
uppskattar en aktiv semester och föredrar flera kortare upplevelser framför en längre tur –
och framgången för paketen längs Göta kanal blir begriplig.
– Många föredrar att uppleva Göta kanal från land och vi säljer allt fler färdiga paketresor
med allt inkluderat i priset. Efterfrågan på paket av lite lyxigare slag har ökat, man vill vara
aktiv på dagen för att sedan unna sig en god middag och en skön natts sömn på hotell, säger
Claes-Göran Österlund.
Ett exempel på den ökade efterfrågan på lite lyxigare paket är det nya cykelpaketet med
guldkant som är nytt för i år. Det smyglanserades på prov förra året och blir nu ett ordinarie
paket.
– Kompisar, jubilarer och par, många är de som vill cykla med guldkant. Lyxiga frukostar,
spabehandlingar och exklusiva hotell lockar. Men fortfarande är förstås
Göta kanal en favorit hos barnfamiljerna och de väljer ofta paket med
boende på vandrarhem eller syr ihop egna resor för en eller flera
dagar.
Stor efterfrågan på bokningsbara paket
Samarbetsprojektet Längs Göta kanal startade år 2000. Kommunerna utmed kanalen och Göta
kanalbolag jobbar tillsammans för att öka servicen och utveckla upplevelserna längs
vattenleden. I dag finns 40 bokningsbara paket och aktiviteter, varav de flesta är 2-4 dagar.
– Vi jobbar också med att uppmuntra företagare i området och de blir glädjande nog bara fler
och fler, säger Claes-Göran Österlund.
Vad de flesta gör på dagarna?
– Att njuta god mat står högt i kurs bland besökarna. Men man tröttnar aldrig heller på att titta
på båtarna som slussar, säger Claes-Göran Österlund.
Här kommer exempel på bokningsbara paket och aktiviteter längs Göta kanal 2005:
– Cykla med guldkant – nytt paket med tre dagars cykling med lyx på hotell, spa, shopping
och god middag. Paket nr 20.
– ”Originalpaketet”– 1 000 turister per år väljer det äldsta av alla paket; 4 dagars cykling,
övernattning på vandrarhem, färdig middag och lunch med som färdkost. Paket nr 2.
– Cykling längs hela kanalen från Sjötorp till Söderköping – med tre båttransporter. Paketet
omfattar fem dagars cykling, boende och förtäring. Paket nr 17.
– Överlevnadspaket i 3 dagar i Karlsborg – vinna eller försvinna, hur klarar du dig
i skogen? Teori och praktik blandas. Paket nr 25.
– Tokkör racerbil i lantidyll på Torpa racing – dagsaktivitet där det också finns möjlighet
att att spela boule, kubb, beachvolley m m. Aktivitet nr 40.
– Cykling med kvällskryssning med passagerarbåt – börjar och slutar i Sjötorp och är en
kombination av cykel och båttur. Paket nr 13.
– Familjeäventyr med kanot med ekologiskt boende på vandrarhem – arrangören är
märkt med Ekoturismföreningens certifiering, Naturens Bästa. Paket nr 23.
– Trampa dressin i Gullspång – välj på två olika sträckor och trampa
längs sjöar, ängar, skogar och mossar. Övernattning på vandrarhem med
frukost och lunch. Paket nr 21. – Ta häst och vagn till Norrkvarns upplevelseområde – dagtur med fika. Aktivitet nr 31.
Ovanstående numrering av paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin
Göta kanal 2005. Som bifogad pdf-fil medsändes ett utdrag ur
Resemagasinet med samtliga 40 paket och aktiviteter 2005 längs Göta
kanal. Info www.gotakanal.se
upp
Nu ska fler få chansen att upptäcka segling 2005-03-09Ända
sedan sekelskiftet 1800-1900 har segling varit en populär
fritidssysselsättning och en uppskattad sport i Sverige. Redan då var
det full aktivitet kring klubbarna och dess omtyckta klubbholmar. Det
bildade grunden till dagens seglingsaktiviteter. Nu när Svenska
Seglarförbundet firar sitt 100-årsjubileum arbetas det på bred front
för att ge fler möjligheten att upptäcka seglingen som sport
Med Sveriges långa kuststräcka är det inte konstigt att
seglingen växt sig stark. Det är inte heller konstigt att seglingen har
en lång tradition i Sverige, då den ju ger så mycket till så många.
Alla kan få sitt; den äventyrslystne, den som vill koppla av i härlig
miljö, den tävlingsinriktade, den som vill prestera själv, den som vill
prestera gemensamt i lag, den som vill utveckla sitt lagarbete, den som
vill fila på teknik och konstruktion, den som vill förbättra sin fysik,
den som vill utveckla sig mentalt, den som vill lära sig mer om väder
och vind, den som tycker om att navigera, den som är ung, den som är
gammal, tjejer, killar, ja listan kan göras lång. Det är seglingens
många olika dimensioner som gör den så spännande och utvecklande. Segla
kan man göra hela livet och ändå i princip aldrig bli fullärd. Det är
alltid någon som kan just det där momentet bättre, fråga några av våra
elitseglare på hög nivå idag, Fredrik Lööf, Johan Molund eller Therese
Torgersson. Det spelar ingen roll om man kammat hem både EM- och
VM-guld, det finns alltid saker att förbättra. Så är det även för
fritidsseglaren och kanske är det just det som gör seglingssporten som
hobby så utvecklande och rolig.
Alla kan segla och fler ska få chansen
Det är
ingen påhittad slogan, alla kan segla, det är sant. Det spelar ingen
roll om du är ung, gammal, frisk eller handikappad, det går alltid att
hitta ett sätt för alla att njuta av seglingen. Det gäller bara att
hitta formerna, rätt vatten, rätt klubb, rätt båt och rätt tid att
segla på. Inom Svenska Seglarförbundet pratar vi mycket om detta just
nu. Vi vill att fler ska få möjlighet att upptäcka seglingen. Det är
något vi, tillsammans med de 429 segelklubbarna i landet, arbetar hårt
för. Vi tror att vi ska lyckas att göra seglingen mer lättillgänglig
för alla. För två år sedan startade projektet Ungdomsvänliga Klubben –
ett projekt som skall hjälpa våra klubbar att rusta sig för framtiden.
Att vara framtidstidig innebär att våra segelklubbar rustar sig så att
de kan svara upp mot gällande och kommande förutsättningar att driva
sin verksamhet.
Ökad tillgänglighet
En
nyckelförutsättning är en avsevärt förbättrad tillgänglighet för alla –
ung som gammal – att komma i kontakt med segelsporten. I begreppet
tillgänglighet menar vi då tillgänglighet av såväl båtar som förståelse
genom instruktion av rätt utbildade instruktörer och tränare. De
segelklubbar som löser denna rekryteringsknut kommer också att bli
framgångsrika i sitt rekryteringsarbete.
I de Ungdomsvänliga klubbarna skapas nu dessa
förutsättningar. Genom statens Handslag med idrotten har Svenska
Seglarförbundet nu även fått bättre ekonomiska möjligheter att
stimulera tillgängligheten i rekryteringsarbetet ute i klubbarna, så
att dörrarna kan öppnas för fler att segla. Konkret innebär Handslaget
att Svenska Seglarförbundet har fått ökade resurser för att stödja
segelklubbar genom investeringar som förbättrar tillgänglighet av såväl
båtar som instruktörer och tränare. Detta samarbete mellan SSF och våra
klubbar påbörjades redan under 2003 och skapar fantastiska möjligheter
för fler att få lära sig segla!
Arbetet med breddningen av segling som sport
intensifieras nu i samband med att Svenska Seglarförbundets
100-årsjubileum. Löpande rapporter om svensk segling och arbetet på
alla nivåer ges på Svenska Seglarförbundets hemsida www.svensksegling.se
. Där finns även mer information om Ungdomsvänliga Klubben, Handslaget,
utbildningar, Svenska Seglarförbundets 100-årsjubileum med mera.
upp
Segling: Nytt grepp om elitsatsningen 2005-03-09SWE
Sailing Team blir det nya och samlande namnet för svensk elitseglings
tre landslag. Genom att samla alla inom ett lag ökar möjligheterna till
kunskapsöverföring och till att visa på vägen upp mot den yttersta
eliten för lovande, yngre talanger. Talanger seglingen inte har råd att
mista. SWE Sailing Team är ett samarbete mellan Svenska
Seglarförbundet, SOK och segelklubbarna, den nygamla logotypen blir
bärare av budskapet. Seglarna kommer att tillåtas vara individualister
men samtidigt kunna hämta nödvändigt stöd av gruppen.
- Segling har historiskt varit en stark sport i Sverige,
säger Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör/sportchef Stefan Rahm.
Så vill vi att det ska fortsätta vara. Därför måste vi också arbeta med
att tydliggöra vägen upp för unga talanger. Riktlinjerna för att få
vara med har därför gjorts så klara och strukturerade som möjligt.
Samtidigt som vi vill låta seglarna vara individualister ska de kunna
ta tillvara på tryggheten och fördelarna man får som ett lag.
Kunskapsöverföring från de mer erfarna är viktig för att nå toppen.
Det är de tre landslagen: SSFs Landslag, Utvecklingslag och Ungdomslandslag som slås ihop.
- Alla som är med satsningen nu har sökt in till SWE Sailing Team,
vilket gör att engagemanget och viljan att göra något bra
förhoppningsvis är större än tidigare, berättar Magnus Grävare, ny
förbundskapten, som sedan årsskiftet arbetat med de nya riktlinjerna.
Det har varit ett riktigt bra gensvar och det känns positivt att så
många ungdomar vill satsa och nå högre inom sporten, fortsätter han.
Man tas ut på ett år men satsningen sker på längre sikt. Satsningen
kommer att ske med öppna dörrar och den kunskap som finns inne i laget
ska vara tillgänglig för alla, vilket förhoppningsvis gör att fler kan
utmana de som befinner sig inne i programmet.
Inga dörrar är stängda, men de riktlinjer som tagits
fram är tydligare. Även i fortsättningen kommer uttagningen att ske
genom en viss subjektiv bedömning vilken görs av elitkommittén i samråd
med förbundskaptenen och sportchefen. - Vi har gjort ett urval och det har varit tufft att dra en gräns, medger Magnus Grävare.
Listan på samtliga uttagna till SWE Sailing Team 2005 finns bifogad.
Tydlig gräns mellan elit- och juniorverksamhet
Seglingens stora fördel är att du kan utöva sporten såväl ung som
gammal. Medelåldern på OS-medaljörerna i Aten 2004 låg runt 30. - Därför behöver vi inte satsa på barn för att nå framgångar,
säger Stefan Rahm. Med SWE Sailing Team dras en tydlig gräns mellan det
vi kallar elit och juniorverksamhet. Under elitblocket är det viktigt
att vi lägger resurser, men på ett annat sätt. På juniorsidan når vi
största resultatet genom att se till att seglarna får tillräckligt bra
träning på den egna klubben och tillsammans med klassförbundet. För
våra juniorer kommer vi inte att individanpassa något program utan
snarare se till att det blir större grupper som tränar tillsammans.
SWE Sailing Team-logotypen känns igen från 80-talet
Många kommer att känna igen logotypen för SWE Sailing Team. Det är en
vidareutveckling av den tidigare Sail Pool Sweden-logotypen som var
populär på 80-talet, en av seglingens glanstider. - Denna ”retrologo” är en symbol för att man ska ta med sig det
som är bra. Utveckling är viktigt, men man behöver inte alltid förändra
allt. Segling är en kunskaps- och erfarenhetssport och vi tror att man
kan ta många genvägar genom att hitta rätt sätt att överföra kunskap.
Segling – en sport som många vill associera sig med
Med SWE Sailing Team fokuserar Svenska Seglarförbundet samtidigt på de
möjligheter som finns att associera sig med den rena sporten segling,
såväl ur dopingperspektiv som ur ett miljöperspektiv. Detta i
kombination med unga människor som på ett mycket professionellt sätt
satsar på sin idrott och gör sitt yttersta för att nå högt satta mål,
är attraktiva värden för företag att liera sig med.
SWE Sailing Team är en elitsatsning i samarbete med SOK
och klubbarna för att ge talangfulla seglare möjlighet att satsa på sin
idrott. Satsningen sker med anpassning till varje individ.
Se även förbundets hemsida www.svensksegling.se
upp
Museer vill inte ”tokbevara” 2005-03-09Sjöfarten
har blivit osynligare för allmänheten trots att näringen blomstrar.
Hamnarna ligger inte längre i städernas hjärtan, fartygen har slutat gå
i äldre kustnära leder och på varven sjösätts inte längre några
nybyggen. Samtidigt exploateras sjöfartens miljöer kraftigt av nya intressen och verksamheter.Statens maritima museer, SMM,
värnar om historiska skepp och båtar. Men vi värnar i lika hög grad om
sjöfartens miljöer. Vi vill väcka medvetenhet om att hamnarna med sina
pirar och kajer, varvsområdena med sina gamla verkstäder, fyrarna och
sjöräddningsstationerna – att allt detta är viktiga delar av vårt industriella
kulturarv. – När Stockholms slott skulle målas om hade alla en åsikt,
men när den sista hamnkranen i en stad försvinner, då reagerar ingen.
Den maritima miljön är också en del av vår historia, säger Hans-Lennart Ohlsson, SMM.– Men det handlar inte om att bevara
för bevarandets skull, vi vill inte tokbevara! På SMM är vi måna om de
historiska bitarna, men vår ambition är att också fungera som stöd för
dagens aktörer, vara bollplank åt hamnförvaltningar, stadsplanerare och
byggbolag. – Vi vet att det finns ett starkt folkligt engagemang i hela
Sverige för att vårda de kulturmiljöer som hamnarna och varven utgör.
Det vill vi stödja. Det kan gälla en kran i Halmstad eller ett
ångslipspel i Gävle. Vi stödjer idéerna att skylta upp Kockums
varvsområde och vi väntar med spänning på vilken väg man ska ta i
Uddevalla den dag det byggs på detta unika varvsområde, säger Claes
Wollentz, SMM.Varvsnäringen har spelat en central roll i
industrisamhällets utveckling och speglar dess utveckling ur sociala,
politiska, ekonomiska, tekniska och kulturella aspekter. Men trots att
Sverige en gång var världsledande, har hamn- och varvsindustrin som
kulturarv inte någon självklar plats. Det vill SMM ändra på. Genom
bland annat Nätverket svenska varv uppmärksammar vi tillsammans med
föreningar runt om i hela landet varvens historia och förenar lokala
och nationella intressen. Se www.maritima.se
upp
Båtbyggarskolan på Ingmarsö räddad 2005-03-08Erikssons
Båtbyggeri på Ingmarsö i Stockholms skärgård startar på nytt sin
båtbyggarskola. Undervisningen har legat nere under ett år sedan
tidigare samarbetsparten, Komvux Österåker, beslöt att lägga ner
kursen. Ny samarbetspart blir Väddö Folkhögskola som från och med
hösten 2005 ska driva skolan vidare i samarbete med Erikssons
Båtbyggeri.
Trots ett stort elevintresse beslöt Komvux Österåker
förra året att lägga ner kursen. Under 2004-2005 har därför inga elever
kunnat utbilda sig på skolan. Båtbyggarskolan på Ingmarsö har drivits
av bröderna Eriksson sedan 1990.
- Vi har startat ett lovande samarbete med Väddö
folkhögskola som vi nu ska driva skolan tillsammans med. Kursens
utformning kommer att vara som tidigare, det vill säga helt inriktad på
konstruktion och bygge av en skärgårdseka som är framtagen just för
båtbyggarskolorna, säger Per Eriksson, VD på Erikssons Båtvarv.
Kursen är ettårig och tar 12 elever per år. Eleverna
arbetar i en egen ändamålsenlig lokal och det finns också en
lektionssal för båtbyggeriteori. Utbildningen ger kunskap om bland
annat material, ritningar, limning, sammansättning, ytbehandling,
båtbyggnad och båtreparation, installation och service av marinmotorer
samt el- och elektronikinstallationer i småbåtar. Varvspraktik ingår
också. Kurstid: start den 22 augusti 2005 till den 2 juni 2006. Kursen
är studiemedelsberättigad.
Lovande framtidsyrke
Intresset för fritidsbåtar
har varit mycket stort under den senaste tioårsperioden och det ser
inte ut att mattas. Efterfrågan på mindre träbåtar ökar också starkt
och behovet av utbildad arbetskraft är stort.
- Det är roligt att det gamla fina hantverket börjar
värdesättas igen. Att lära sig hantverket och att skaffa sig all
träkunskap som krävs för att göra en fin båt tar tid. Min far Per-Oskar
och hans bror Hans började bygga träbåtar för 40 år sedan. Den
erfarenheten borgar för ett gott jobb, säger Per Eriksson på Erikssons
Båtbyggeri. Info www.träbåtar.net
upp
Inventering ska rädda fjärilar 2005-03-08Stockholms
skärgård har med sina många småbruk och öppna landskap varit en
tillflyktsort för många av Sveriges hotade fjärilsarter. I takt med att
antalet jordbruk i skärgården minskar hotas också fjärilarna och därför
gör Skärgårdsstiftelsen med stöd av WWF en inventering av skärgårdens
fjärilar. I den färska rapporten Levande Skärgårdsnatur 2005
presenteras både fjärilsinventeringen och andra förändringar i
skärgårdens växt- och djurliv.
Skärgårdsstiftelsen har i snart 20 års
tid ansvarat för bevakning och årliga inventeringar av hotade växt- och
djurarter i skärgården i projektet Levande Skärgårdsnatur. Syftet med
projektet är att den årliga rapporten ska kunna fungera som en
väckarklocka så att hotade arter ska kunna räddas.
– Vi vill behålla skärgårdens unika miljö som omfattar
fjärilar såväl som havsörn och säl. Därför är fjärilsinventeringarna
välkomna och har möjliggjorts med stöd från WWF, säger Berndt Festin ,
vd i Skärgårdsstiftelsen.
Havsörnen fortsätter öka
Rapporten Levande Skärgårdsnatur 2005 är en redovisning av förra årets
inventeringar. Några exempel på vad rapporten tar upp är:
Havsörnarna i Stockholms skärgård fortsätter att öka, 56 ungar föddes under förra året.
Berguven har en långt ifrån stabil population, men antalet ungar fördubblades till 11 stycken.
Mellanskarven har sedan 1994 etablerat sig och ökar snabbt. Under året
har antalet kolonier varit intakt medan antalet bon har ökat.
Sälarna var vid Skärgårdsstiftelsens inventering något
färre än tidigare, vilket troligen beror på att de omgrupperar sig i
Ålands hav.
Minkarna har minskat något i mellersta skärgården, vilket har lett till att sjöfåglarna har klarat sig bättre.
Kustfågeln inventerades och under ringmärkningen hittades Europas
äldsta sillgrissla, 33 år gammal och den hittills äldsta fågeln i
svensk ringmärkningshistoria.
Projektet Levande Skärgårdsnatur drivs
av Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län i samarbete
med Stockholms Universitet, Naturhistoriska Riksmuseet och Svenska
Naturskyddsföreningen. Fältarbetet är gjort av Skärgårdsstiftelsens
tillsynsmän.
Ladda ner hela rapporten Levande Skärgårdsnatur på www.skargardsstiftelsen.se
upp
Aktuell info om bottenfärger 2005-03-08På
Svenska Kryssarklubbens hemsida finns nu en specialsida kring
bottenfärger. Gå gärna in där och följ debatten om koppar i
bottenfärger med mera. Info www.sxk.se/koppar
upp
Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA 2005-03-08Volvo
Penta IPS har fått en mycket stark start i USA. Inte minst tack vare
den amerikanska båtbyggaren Tiara Yachts som med sina nya IPS-båt,
Sovran 4000, har slagit nytt försäljningsrekord. I samband med vinterns stora båtmässor i Europa och i USA har
Volvo Penta lanserat sitt nya drivsystem för båtar, Volvo Penta IPS. Flera av världens största båtbyggare har på mässorna också
lanserat nya båtmodeller utrustade med det nya drivsystemet.
Amerikanska Tiara Yachts har utnyttjat IPS-systemets alla fördelar i
båtmodellen, Sovran 4000. Den nya 40-fotsbåten har bland annat fått
avsevärt större innerutrymmen jämfört med motsvarande båt utrustade med
traditionell axelinstallation. Intresset för den nya båten har varit rekordstort. I samband
med den nyligen avslutade båtmässan i Miami mer än fördubblade Tiara
sitt tidigare försäljningsrekord – tack vare Sovran 4000 och det nya
IPS-systemet, som såldes i 25 exemplar under själva mässan. – Under mina år på Tiara Yachts har jag aldrig upplevt något
liknande. Vi visste att samspelet mellan ny teknologi och design
innebar att vi fick fram en båt utöver det vanliga – men vi hade aldrig
kunnat tro på framgångar av det här formatet så här snabbt, säger David
Northrop, marknadschef för Tiara Yachts. I samband med båtmässan i Miami erhöll Volvo Penta IPS också
utmärkelsen Best of the Year Award av den amerikanska båttidningen
Motor Boating.
upp
Lättare hitta ny elektronik till båten 2005-03-08Elektronikdistributören
ELFA lanserar varumärket Sovida på konsumentmarknaden för bland annat
kommunikations- och navigeringsutrustning. Sovida ska sälja enbart via
e-handel. Lanseringen sker nu i mars och sortimentet ökas på
successivt. ELFA är en av Nordeuropas ledande elektronikdistributörer och
har i snart 60 år levererat elektronik till företag och professionella
teknikanvändare. Nu går företaget via Sovida för första gången ut på
den svenska och norska konsumentmarknaden. Fokus ligger på ljud, bild
och data, men också mycket på sådan elektronik som är intressant för
båtägaren. Satsningen ska också ge ökad konkurrens och större utbud av
produkter på konsumentelektronikmarknaden. På Nordenmarknaden finns
idag bara ett fåtal företag med liknande e-handelsförsäljning. Skillnaden mot övriga aktörer blir bland annat bredden och
djupet på tillbehörssortimentet. Här finns inte bara kommunikations-
och navigeringsutrustning utan också mycket annat som används i
elsystem och andra elektronikinstallationer i båtar, inklusive rätt
sorts tillbehör som antenner, kablar, kontaktdon med mera. Men också
tv-apparater, datorer och kameror med mera. Dessutom finns de verktyg
och instrument som båtfixaren behöver. Man kan köpa allt som behövs på
en och samma gång och minimera risken att få fel saker. – Vi satsar uteslutande på E-handeln eftersom den är snabb,
möjliggör låga priser och tilltalar de människor vi vänder oss till,
säger Jens Henriksen, Försäljningsdirektör på ELFA AB, som ansvarar för
Sovida. – Genom att ELFA står bakom finns en stor trygghet för kunden. Sovida kan ta samma kundansvar som ELFA gjort i 60 år.
Info www.sovida.com
upp
WWF kräver lotsplikt i danska sunden 2005-03-07Östersjöländernas förslag till FN-organet IMO om säkrare sjöfartstrafik i Östersjön är steg rätt riktning, men räcker inte.
- Bland annat efterlyser vi lotsplikt i de danska sunden, säger Lasse Gustavsson, chef för WWFs Östersjöprogram.
- Senast igår kolliderade ett containerfartyg som saknade lots och fastnade under bron i Stora Bält.
Förslag om lotsplikt finns redan i Helsingforskomm- issionens (HELCOM) rekommendationer och minskar olycksrisken avsevärt.
Alla fartyg som varit inblandade i grundstötningar i de danska sunden
de senaste fem åren saknade lots ombord, säger Lasse Gustavsson.
I de speciella skyddsåtgärder som Sverige och övriga
Östersjöländer nu föreslår till IMO ingår trafiksepa- rerade farleder i
Bornholmsgattet och i norra Rugen. För att minska risken för oljeolyckor föreslås också en
speciellt rutt i östra Östersjön för fartyg med ett djupgående över 12
meter. Trafiken nära Hoburgs bank på Gotland och norra Midsjöbanken ska
inte heller få trafikeras av fartyg på över 500 tons dödvikt. I
praktiken innebär det förbud mot gotlandsfärjor men tillåtet att
trafikera Hoburgsbanken med mindre båtar.
WWF välkomnar förslagen men anser att det krävs mer för
att öka sjöfartssäkerheten. Sverige kan och bör, antingen individuellt
eller tillsammans med en eller flera grannländer, föreslå ytterligare
skyddsåtgärder senare.
- All fraktfartygstrafik genom Östersjön bör läggas om till en rutt söder och öster om Hoburgs bank.
Även om vissa delar skonas från stora fartyg idag så går merparten av
trafiken över den känsliga utsjöbanken, säger Lasse Gustavsson.
WWF efterlyser också ett kontinuerligt övervaknings- program för arter som omfattas av Natura 2000.
Erfarenhet från separerade trafikrutter i Finska viken visar att de
avsevärt minskar kollisionsrisken. WWFs krav är att de omfattar hela
rutten från Kattegatt till östra delen av Finska Viken. Dessutom bör
ett nätverk av trafikövervakningssystem s.k. VTS (Vessel Traffic
Service) upprättas på strategiska punkter för att övervaka trafiken och
förebygga olyckor. Det förutsätter att fartygen är utrustade med
transpondrar som sänder ut information om fartygets last, position och
kurs..
IMO, FN:s organ för att hantera sjöfartsfrågor, ska
diskutera de nya förslagen från Östersjöländerna i juni i år. Men hela
processen kan ta upp till till ett och halvt år.
upp
Karlskrona vill bli nytt maritimt centrum 2005-03-07Karlskrona
Kommun satsar på att bli ett framtida maritimt centrum i Östersjön. I
dagarna anställdes Pontus Hult, med bakgrund inom upplevelseindustrin,
för att arbeta med näringslivsetableringar inom den maritima sektorn.
– Jag ska arbeta ute där företag och idéer finns. Jag
kommer att arbeta med en uppsökande taktik, för att lyssna av
befintliga företagare och framför allt för att träffa nya potentiella
investerare och entreprenörer, berättar Pontus Hult.
Arbetet med stadsmarinan fortsätter med 75 nya
båtplaster inplanerade. Redan till sommaren kommer där att finnas ett
par företag som har verksamhet med maritim inriktning.
Karlskrona är staden som ligger i havet. Det är staden
som skapades på grundval av sitt strategiska läge i Östersjön. Här har
marinteknologi samlats och människor har skapat fartygskonst i
världsklass. Det receptet har fungerat i över 300 år och det fortsätter
med nya framgångar för exempelvis Karlskronavarvet, Stena Line, Marinen
och Kustbevakningen.
De senaste femton åren har också varit gynnsamma för
tillväxt inom verkstads- och telekomindustrin. Nu sjösätts nya
satsningar av Näringslivsenheten i Karlskrona, och den maritima sektorn
är prioriterad.
–Den maritima sektorn, med allt från upplevelser ute i
skärgården till utveckling av ny marinteknologi kan vara en av de mest
expansiva i framtiden för vår kommun, säger Magnus Broomé, turistchef
på Näringslivsenheten i Karlskrona.
En av de nya entreprenörerna, Morgan Rennemark driver
Båtbolaget, ett företag som satsar på försäljning och produktutveckling
av småbåtar och tillbehör.
– Jag ser en jättepotential i Karlskrona för företag i
den maritima sektorn. Här finns ett båtkunnande på alla nivåer i
samhället och en skärgård som är helt unik med jungfruliga miljöer och
spännande världsarvsarkitektur, säger Morgan Rennemark.
upp
Kulturhusens dag går till sjöss 2005-03-07När
Kulturhusens dag firas i år är det sjöfartsmiljöer som står i fokus.
Riksantikvarieämbetet och Statens maritima museer söker nu efter
hamnar, fyrar, kanaler, skepp och skutor som kan visas upp under dagen.
En inbjudan har också skickats ut till ideella föreningar, enskilda och
andra intressenter som kan tänkas vilja medverka den 11 september.
- Det är de lokala arrangemangen och de ideella
insatserna som skapar Kulturhusens dag. Kring sjöfartsmiljöerna finns
ett brett och starkt engagemang som vi vill uppmärksamma på
Kulturhusens dag, säger riksantikvarie Inger Liliequist.
Sverige är en sjöfartsnation i kraftig förändring.
Hamnarna ligger inte längre i städernas hjärtan, fartygen har slutat
att gå i de äldre kustnära lederna, på varven sjösätts inte längre
några nybyggen och fyrar släcks. Förändringarna har lett till att
sjöfarten blivit osynligare för allmänheten samtidigt som sjöfartens
miljöer kraftigt exploateras av helt nya intressen och verksamheter. Av
vårt flytande kulturarv finns en försvinnande liten flotta bevarad.
Tack vare ideella insatser trafikerar några segelfartyg och ångfartyg
ännu våra vatten men de traditionella fiskefartygen finns snart inte
kvar alls.
- Vi hoppas att vi får med oss arrangörer från hela
landet, sjöfartsmiljöer finns ju inte bara längs kusten utan även längs
kanaler och sjöar i inlandet. Man kan till exempel ordna hamnens dag,
öppet skepp, guidade turer, båtfärder eller andra aktiviteter som ryms
inom temat, säger Pia Hedenstedt, projektledare för Kulturhusens dag.
Kulturhusens dag är ett europeiskt arrangemang som
anordnas i nästan femtio länder. 20 miljoner människor besöker årligen
arrangemanget i länder som Frankrike, Polen och Azerbadjan. Syftet är
att visa upp kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer för att
väcka intresse och sprida kunskap om dem. I Sverige är
Riksantikvarieämbetet huvudarrangör och i år infaller evenemanget
söndagen den 11 september. Tidigare år har haft teman som
Skolbyggnader, Rum för religion och Järnvägsmiljöer. Sista
anmälningsdag för årets arrangemang är den 17 maj, mer information
finns på www.raa.se/khusdag ______________________________ För ytterligare information, kontakta:
Pia Hedenstedt, projektledare, tel 08-5191 8027, mobil: 0708-83 90 94, e-post pia.hedenstedt@raa.se Malin Westling, presschef, tel 08-5191 8004, mobil 0708-83 89 88, e-post malin.westling@raa.se
upp
M/S Dalarö en drottning för alla 2005-03-07Waxholmsbolagets
nya fartyg M/S Dalarö är ett stort och modernt tillskott i Stockholms
kollektivtrafik. Tack vare en handikappsanpassad inredning kan numera
även barnvagnar och rullstolar ta hissen till övre däck och njuta av
sol, utsikt eller en fika i kaféet.
– De nya fartygen kommer att bidra till en levande
skärgård även på vintern då de är isbrytande och ombonade, säger Juhan
Grünfeldt, vd på Waxholmsbolaget.
På måndagen var det dags för
Waxholmsbolagets sista fartyg i en serie om tre att få sitt dop i
skummande champagne på Strömkajen i Stockholm. M/S Dalarös gudmor
tillika dalaröbon Berit Karlsson fick den stora äran att döpa fartyget,
som liksom sina systerfartyg fått namn efter lotsstationer i Stockholms
skärgård.
– Det är en stor dag för oss på Waxholmsbolaget, men
också för alla stockholmare som får tre nya fartyg som är
miljövänligare, tystare, driftsäkrare och vibrerar mindre än andra
fartyg. Dessutom är de jättemysiga med stora ytor och bekväma stolar,
säger Juhan Grünfeldt.
De nya fartygen ger en större tillgänglighet än tidigare
för både barnfamiljer och rullstolsbundna med hissar, anpassade
toaletter och ett minimum av trösklar. Landgångarna är breda och
försedda med räcken och vid av- och påstigning finns alltid besättning
till hands.
Nostalgiskt och modernt i skön förening
Fartygen är byggda på Moen Slip A/S i Norge. Waxholmsbolaget har jobbat
för att bevara känslan av en klassisk skärgårdsbåt samtidigt som de ska
kännas modern.
– Man kan gå ut på däck och sätta sig och njuta av turen
på längsgående bänkar som på sekelskiftet. Annars känns M/S Dalarö
modern och snudd på lite lyxig faktiskt. Här kan både den kräsne
konferensgästen, den ledige turisten och inte minst de som verkar och
lever i skärgården känna sig hemma, säger Juhan Grünfeldt.
De två första fartygen i den nya flottan är M/S Söderarm
och M/S Sandhamn är båda levererade i somras respektive i julas.
Tillsammans med M/S Dalarö ersätter de M/S Ramsö och M/S Tynningö i
trafik. M/S Skarpö kommer däremot att fortsätta i trafik, vilket
innebär att Waxholmsbolaget utökar sin trafik i och med nytillskotten.
M/S Sandhamn trafikerar Stavsnäs-Sandhamn, M/S Söderarm
trafikerar Stockholm-Boda-Finnhamn-Husarö och M/S Dalarö trafikerar
Stockholm-Sollenkroka-Möja.
upp
Veteranbåtsforum på Allt för sjön 2005-03-07Veteranbåtsforum vänder sig i år till båtklubbar och intresserade
som vill veta mer om vad man gör med en ”övergiven” båt. För klubbarna är båtarna ett problem. Samtidigt finns
gott om entusiaster som vill rädda en klenod. På Veteranbåtsforum presenterar vi förslag till avtal vid uppläggning
och tillvägagångssätt när en båt ligger kvar. Målet är att förhindra
att en del av vårt flytande kulturarv hamnar på majbrasan eller blir
bastuved efter sjösättningen. Deltagande är gratis men entré till
båtmässan måste erläggas.Veteranbåtsforum arrangeras av Statens
maritima museer i samverkan med Båthistoriska Riksförbundet och
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
Veteranbåtsforum 2005Lördag 12 mars kl. 11.00-12.30Allt för sjön, Älvsjömässan, sal K 12Ordinarie mässentré
Info www.alltforsjon.com
upp
Hallberg-Rassy får egen gata 2005-03-07Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös får en egen väg uppkallad efter sig: Hallberg-Rassyvägen.
– Det känns som en ära att få en egen väg som är uppkallad efter företaget, säger Magnus Rassy.
Företaget har alltså inte flyttat utan fått vägen uppkallad efter sig.
Adressen blir Hallberg-Rassyvägen 1. Den hittillsvarande beteckningen
har varit Hällavägen 6. Övriga adresser på Hällavägen behåller
oförändrat sin adress med Hällavägen. Info www.hallberg-rassy.com
upp
Nytt grepp om elitsatsningen 2005-03-01SWE
Sailing Team blir det nya och samlande namnet för svensk elitseglings
tre landslag. Genom att samla alla inom ett lag ökar möjligheterna till
kunskapsöverföring och till att visa på vägen upp mot den yttersta
eliten för lovande, yngre talanger. Talanger seglingen inte har råd att
mista. SWE Sailing Team är ett samarbete mellan Svenska
Seglarförbundet, SOK och segelklubbarna, den nygamla logotypen blir
bärare av budskapet. Seglarna kommer att tillåtas vara individualister
men samtidigt kunna hämta nödvändigt stöd av gruppen.
- Segling har historiskt varit en stark sport i Sverige,
säger Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör/sportchef Stefan Rahm.
Så vill vi att det ska fortsätta vara. Därför måste vi också arbeta med
att tydliggöra vägen upp för unga talanger. Riktlinjerna för att få
vara med har därför gjorts så klara och strukturerade som möjligt.
Samtidigt som vi vill låta seglarna vara individualister ska de kunna
ta tillvara på tryggheten och fördelarna man får som ett lag.
Kunskapsöverföring från de mer erfarna är viktig för att nå toppen.
Det är de tre landslagen: SSFs Landslag, Utvecklingslag och Ungdomslandslag som slås ihop.
- Alla som är med satsningen nu har sökt in till SWE Sailing Team,
vilket gör att engagemanget och viljan att göra något bra
förhoppningsvis är större än tidigare, berättar Magnus Grävare, ny
förbundskapten, som sedan årsskiftet arbetat med de nya riktlinjerna.
Det har varit ett riktigt bra gensvar och det känns positivt att så
många ungdomar vill satsa och nå högre inom sporten, fortsätter han.
Man tas ut på ett år men satsningen sker på längre sikt. Satsningen
kommer att ske med öppna dörrar och den kunskap som finns inne i laget
ska vara tillgänglig för alla, vilket förhoppningsvis gör att fler kan
utmana de som befinner sig inne i programmet.
Inga dörrar är stängda, men de riktlinjer som tagits
fram är tydligare. Även i fortsättningen kommer uttagningen att ske
genom en viss subjektiv bedömning vilken görs av elitkommittén i samråd
med förbundskaptenen och sportchefen. - Vi har gjort ett urval och det har varit tufft att dra en gräns, medger Magnus Grävare.
Listan på samtliga uttagna till SWE Sailing Team 2005 finns bifogad.
Tydlig gräns mellan elit- och juniorverksamhet
Seglingens stora fördel är att du kan utöva sporten såväl ung som
gammal. Medelåldern på OS-medaljörerna i Aten 2004 låg runt 30. - Därför behöver vi inte satsa på barn för att nå framgångar,
säger Stefan Rahm. Med SWE Sailing Team dras en tydlig gräns mellan det
vi kallar elit och juniorverksamhet. Under elitblocket är det viktigt
att vi lägger resurser, men på ett annat sätt. På juniorsidan når vi
största resultatet genom att se till att seglarna får tillräckligt bra
träning på den egna klubben och tillsammans med klassförbundet. För
våra juniorer kommer vi inte att individanpassa något program utan
snarare se till att det blir större grupper som tränar tillsammans.
SWE Sailing Team-logotypen känns igen från 80-talet
Många kommer att känna igen logotypen för SWE Sailing Team. Det är en
vidareutveckling av den tidigare Sail Pool Sweden-logotypen som var
populär på 80-talet, en av seglingens glanstider. - Denna ”retrologo” är en symbol för att man ska ta med sig det
som är bra. Utveckling är viktigt, men man behöver inte alltid förändra
allt. Segling är en kunskaps- och erfarenhetssport och vi tror att man
kan ta många genvägar genom att hitta rätt sätt att överföra kunskap.
Segling – en sport som många vill associera sig med
Med SWE Sailing Team fokuserar Svenska Seglarförbundet samtidigt på de
möjligheter som finns att associera sig med den rena sporten segling,
såväl ur dopingperspektiv som ur ett miljöperspektiv. Detta i
kombination med unga människor som på ett mycket professionellt sätt
satsar på sin idrott och gör sitt yttersta för att nå högt satta mål,
är attraktiva värden för företag att liera sig med.
SWE Sailing Team är en elitsatsning i samarbete med SOK
och klubbarna för att ge talangfulla seglare möjlighet att satsa på sin
idrott. Satsningen sker med anpassning till varje individ.
upp
Sjöfartsverket förbereder upphandling av civila helikopterresurser för sjöräddningen 2005-02-28Helikopterberedskapen vid Berga och Säve måste ersättas med ett civilt
alternativ för att kunna upprätthålla en bra sjöräddningsverksamhet.
Det skriver Sjöfartsverket i den utredning som överlämnas till
regeringen i dag. Sjöfartsverket förbereder nu en upphandling av civila
helikoptrar.
Försvarsmaktens helikopterberedskap för sjöräddning kommer att avvecklas
vid flottiljerna i Säve och Berga till följd av försvarsbeslutet. Den enda
beredskap som Försvaret kommer att kunna upprätthålla för sjöräddningen
är i Ronneby.
För att klara de uppställda målen för sjöräddningen på ett bra sätt måste
helikopterberedskapen på västkusten och i Stockholmsregionen ersättas av
civila alternativ.
Under utredningen har Sjöfartsverket haft kontakt med många myndigheter
för att utröna behovet av räddningshelikoptrar och intresset för samverkan.
Sjöfartsverket bedömer att det finns goda möjligheter till sådant samarbete.
Sjöfartsverket förbereder nu en upphandling av civila räddningshelikoptrar
som ersättning för beredskapen i Berga och Säve som kommer att upphöra
senast vid utgången av det här året.
En viktig fråga som återstår att diskutera är hur kostnaderna skall fördelas
mellan olika intressenter och även den närmare placeringen. Sjöfartsverkets
uppfattning är att det bör ske en samfinansiering tillsammans med andra
Press, radio och TV
Tommy Gardebring, tel: 011-19 14 35, mobil: 0708-19 14 35
Fax: 011-1914 00, e-post: tommy.gardebring@sjofartsverket.se.
Redaktionen 2005-02-28
aktörer som har behov av helikoptertjänsterna.
Sådan samfinansiering har hittills skett mellan Sjöfartsverket och
Luftfartsverket för att klara behoven för sjö- och flygräddningen och med
Försvarsmakten. Samverkansavtal finns även med landstinget i
Västernorrlands län och Gotlands kommun. Sjöfartsverket kommer nu att
genomföra konkreta diskussioner om samarbete, samfinansiering och
lokalisering.
Hela utredningen finns på Sjöfartsverkets webbplats, www.sjofartsverket.se
upp
Maritima museerna vill rädda kalla krigets marina kulturarv 2005-02-28Idag
mottar regeringen Statens maritima museers budgetunderlag för år 2006.
Myndigheten begär ökade resurser för att tillräckligt snabbt kunna
dokumentera och bevarande delar av marinens kulturarv, som annars
riskerar att försvinna i och med den snabba försvarsomläggningen.
Dessutom vill myndigheten att regeringen tar nästa steg mot en ny
museibyggnad på Galärvarvet i Stockholm för Sjöhistoriska museet.
Under decennier, i skuggan av det kalla
kriget, byggde Sverige ett starkt invasionsförsvar som involverade
stora delar av befolkningen. Idag tillhör det vårt moderna kulturarv.
Den genomgripande omstrukturering som nu sker i snabb takt inom det
svenska försvaret leder till omfattande nedläggningar och avvecklingar,
bland annat av marinens materiel och miljöer.
Magnus Olofsson, chef för föremålsenheten
på Statens maritima museer, och ansvarig för insamlingsarbetet, är
orolig för att myndighetens resurser inte möjliggör ett tillräckligt
snabbt handlande:
– De senaste försvarsbesluten leder till
omedelbara åtgärder, med början redan i år. Det är stor risk att många
av marinens intakta miljöer plockas ned och försvinner innan vi ens har
haft en möjlighet att dokumentera dem. Vi riskerar att missa chansen
att göra genomtänkta urval och förslag till bevarande.
Statens maritima museer, tillsammans med
Försvarsmakten och Fortifikationsverket, har redan fått regeringens
uppdrag att under 2005 lämna förslag till hur ett långsiktigt bevarande
av vissa utvalda miljöer skulle kunna se ut. Men frågan om
Försvarsmaktens eget ansvar för kulturhistorisk dokumentation är ännu
oklar liksom hur kostnader för bevarandeinsatser ska fördelas. Nu
befarar SMM att förslaget till en bevarandeplan riskerar att komma för
sent.
Därför äskar nu SMM ett särskilt anslag
om en miljon kronor för att kunna genomföra en grundläggande insamling
och dokumentation. Bland annat är det avvecklingen av Muskövarvet,
avveckling och flytt av amfibieförband samt de marina förbandens
omflyttning från Stockholm till Karlskrona som ligger inom Statens
maritima museers ansvarsområden.
Sjöhistoriska till Galärvarvet
I sitt budgetunderlag önskar SMM även gå vidare med ett byggnadsprogram
för en ny museibyggnad för Sjöhistoriska museet. SMM har tidigare
utrett frågan om ett nytt museum på Galärvarvet, bredvid Vasamuseet.
Den nuvarande museibyggnaden, vid Gärdet, kräver omfattande
investeringar som ändå inte skulle leda fram till en fullt modern och
för Sjöhistoriska fullt funktionell museianläggning.
Den 15 december redovisade SMM dessutom
en utförd utredning av M/S Estonias bogvisirs framtida placering.
Myndigheten förslår att bogvisiret ges en permanent plats inom
Galärvarvets område. Ett byggnadsprogram för ett nytt museum bör därför
även inkludera bogvisirets placering, påpekas i budgetunderlaget. I
avvaktan på beslut har en tillfällig uppställningsplats för visiret
ordnats på Muskö, med möjligheter till nödvändig skyddstäckning och
konservering.
|