Ansvarig utgivare: Lars-Åke Redéen  

Skapad av: Altefur Webdesign  
Startsida Artiklar SBU Båttorget Länkar Fototävling Anslagstavla Annonsera Båttidningar

Artiklar

- Prestigefulla tävlingar i Sverige 2005
- Vasaforskning inne i ny fas
- Många tar chansen bli öbor för en dag
- Schenker spelar nyckelroll i Volvo Ocean Race 2005-2006
- Ny sightseeing med klassisk träbåt
- Provsegling med katamaran
- Lax med chili vapen på Göta kanal
- Exklusiv visning av Runstorp säteri
- Stark debut för Karin Söderström i Laser Radial
- Segling på CNN
- 15 finska älgar styr Ostindiefararen till Kina
- Offensiv satsning på InCase spårsändare
- Hur mår svenska vattenmiljöer?
- Ralf Aspholm med besättning vald till 2004 års havskappseglare i Sverige
- Piratliv under Volvo Ocean Race
- Stort svenskt startfält på den Europeiska seglingssäsongens premiärregatta
- Västsvensk satsning på match racing
- Körkort på sjön inom tre år
- Tre av fyra i landslaget tävlar för GKSS
- Digitala sjökort via Lantmäteriets karttjänst på nätet
- Roger Nilson snabbast runt jorden
- Europeiska Gäddfisketävlingen i Västervik 2005
- Ny teknik för navigering utan GPS
- Dags att införa körkortskrav på sjön?
- Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA
- Cykelpaket längs Göta kanal folklig favorit
- Nu ska fler få chansen att upptäcka segling
- Segling: Nytt grepp om elitsatsningen
- Museer vill inte ”tokbevara”
- Båtbyggarskolan på Ingmarsö räddad
- Inventering ska rädda fjärilar
- Aktuell info om bottenfärger
- Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA
- Lättare hitta ny elektronik till båten
- WWF kräver lotsplikt i danska sunden
- Karlskrona vill bli nytt maritimt centrum
- Kulturhusens dag går till sjöss
- M/S Dalarö en drottning för alla
- Veteranbåtsforum på Allt för sjön
- Hallberg-Rassy får egen gata
- Nytt grepp om elitsatsningen
- Sjöfartsverket förbereder upphandling av civila helikopterresurser för sjöräddningen
- Maritima museerna vill rädda kalla krigets marina kulturarv





upp


Prestigefulla tävlingar i Sverige 2005
2005-04-08

Årets viktigaste kappseglingar
Seglingssäsongen 2005 i Sverige bjuder på många internationella tävlingar av sportsligt hög nivå. I år ligger tyngdpunkten på tävlingssäsongen kring slutet av juni/första veckan i juli samt under mitten och slutet av augusti. Då duggar de stora och prestigefulla internationella tävlingarna tätt på svenska vatten. Sverige kommer bland annat att stå som värd för Europamästerskap i inte mindre än tre välkända OS-klasser: Starbåt, Tornado och Finnjolle. Swedish Match Cup i Marstrand lockar som alltid många världsstjärnor och mot slutet av augusti seglas kvaltävlingar inför anrika America’s Cup i Malmö. Bifogat finns ett schema över de största och viktigaste tävlingarna i Sverige, observera att dessa endast är ett urval av alla de 100-tals kappseglingarna runtom i landet.
Seglingen som sport kan delas in i tre områden eller tävlingsdiscipliner. Inom dessa finns det sedan möjlighet till variation beroende på till exempel tävlingsformat/tävlingsupplägg och båtklass.
Bankappsegling - fleetracing
Bankappsegling, eller det vi vanligtvis benämner kappsegling, är den vanligaste kappseglingsformen. Den går ut på att segla en bana med bestämda delar kryss och läns, i vissa fall även slör, kring utlagda eller fasta märken. Fleetracing är bankappsegling mellan flera båtar i större fält. Normalt seglas fleetracing med likadana båtar, sk. entypsbåtar, eller åtminstone med båtar som seglar lika fort. Detta gör att den bästa besättningen och den bäst förberedda båten premieras. Svårigheten ligger dock i oförutsägbara skift av vind och ström på vattnet. Det märkliga, eller kanske det rättvisa, är att de som tränar mest oftast har mest tur….
Det som slår högts inom bankappsegling är OS som seglas vart fjärde år, samt världsmästerskapen i de olika OS-klasserna.

Matchracing
Matchracing innebär i korthet att alla båtar/besättningar i ett startfält möter varandra två och två för en successiv "utslagstävling". I varje segling seglar två båtar mot varandra och först i mål vinner. Matchracingtävlingar hålls ofta nära land, reglerna för vem som vinner är enkla och det är därför ett publikvänligt tävlingsformat. Största internationella matchracingtävlingen är America’s Cup.



Havskappsegling

Kappsegling till havs med naturliga märken som öar och fyrar, ofta med ett eller flera dygn till sjöss, är vad havskappsegling handlar om. Intresset för de större regattorna i Sverige så som Gotland Runt och Tjörn Runt har varit relativt konstant de senaste åren. Skillnaden kanske istället kan hittas i storleken på båtar, tendensen är att antalet båtar blir färre men större vilket innebär att deltagarantalet är ungefär detsamma. Största kända havskappseglingen är Volvo Ocean Race (tidigare kallad Whitbread Round The World Race).





Läs mer om de olika tävlingsdisciplinerna samt om ytterligare rikstäckande tävlingar i Sverige på www.svensksegling.se.




upp


Vasaforskning inne i ny fas
2005-04-06

Under måndagen och tisdagen har de fem forskningsteam, som är involverade i att finna en lösning på Vasas bevarandeproblematik, sammanträtt på Vasamuseet och utbytt erfarenheter och diskuterat framtiden.



Den första delen av forskningsprojektet startade år 2003 och nu tar en ny 18 månaders period vid. En viktig uppgift under den kommande perioden blir att ytterligare undersöka Vasas trävirke och dess kondition. Vasa är till största delen byggd av ek och när skeppet i 333 år låg på botten i Saltsjön angreps hon av svavelhaltiga föroreningar och träets yta attackerades av mikroorganismer.



Dirty PEG

Ett misstag som begicks under konserveringen på 60-talet var att spraylösningen med PEG, av besparingsskäl, inte byttes, utan återanvändes i ett cirkulerande system. Därigenom spreds rost och andra föroreningar över hela skrovet, vilket forskarna kallar ”dirty PEG”. Idag kan forskarna konstatera att PEG:en till största del finns i träets ytskikt. Där finns också det mesta av svavlet och järnet. Vasas ytträ har därför en komplicerad kemisk sammansättning. Det inre av Vasas trävirke är däremot i förvånansvärt god kondition. Den nya klimatanläggning håller träets fukthalt på en låg nivå, vilket inte gillas av mikroorganismer. Därför har deras aktivitet i det närmaste upphört.



Trattk antareller

Interaktionen mellan de fem forskningsteamen och museet är intensiv och idéer diskuteras och prövas direkt med Vasamuseets konservatorer som arbetar ombord. Det är träytor som ska undersökas och prover som ska tas. Bland annat ser konservatorerna regelbundet över om det uppstått nya sura utfällningar. Inuti Vasa är det relativt lätt att röra sig mellan batteridäck, trossdäck och hålskepp, men på utsidan, på friborden, jobbar konservatorerna från en sorts korg som hänger i en traverskran i taket.

– Det är ett komplicerat arbete eftersom Vasa är stor och alla områden inte är så lätta att komma åt. Att leta svavelutfällningar är som att leta trattkantareller, först ser man inga men upptäcker man en, så kryllar plötsligt området av dem, säger konservator Sofie Nykvist.



Det krävs ett tränat öga för att upptäcka utfällningarna och för en lekman är de svåra att få syn på. De märks enbart som ljusare partier i träet och har en mattare yta än den ganska blanka, som Vasas trä fått av den konserveringsprocess hon genomgått. Idag finns ca 2000 upptäckta utfällningar som tillfälligt neutraliseras med en blandning av soda och bikarbonat. För att finna en helhetslösning återstår kanske flera års forskning. Under detta projekts gång är cirka 8 miljoner kronor avsatta för fyra år. Två år återstår och målet är en lösning som bevarar Vasa på lång sikt.

– Vi är på god väg. Mycket arbete återstår, men vi är optimistiska och jag kan försäkra att det inte finns någon risk att regalskeppet bryts ned inom överskådlig framtid, säger Lars Ivar Elding som koordinerar forskningsprojektet Bevara Vasa.




upp


Många tar chansen bli öbor för en dag
2005-04-05

En romantisk röd stuga omgiven av gammaldags rosor, eller kanske ett enkelt brygghus med vågorna kluckande under. Välj själv. Årets Bed & Breakfast-katalog erbjuder nära 600 bäddar i Stockholms skärgård.

– Många har upptäckt att övernattning hos skärgårdbor är ett fantastiskt sätt att komma in i ö-livet. Man får ett personligt bemötande och blir mer än en turist, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.


Allt fler blir de skärgårdsbor som upplåter sina hem för turister och stockholmare som vill byta miljö för en kortare eller längre tid. Katalogen Bed & Breakfast kommer i år ut för tolfte gången, men inte för den sista.

– Uthyrningen av privata bäddar har varit en stor framgång. För de som reser ut i skärgården finns här möjlighet att välja och vraka bland mängder av olika typer av boenden. Dessutom bidrar uthyrningen till att hålla skärgården levande genom att de ger inkomster till de bofasta, säger Mats Wåhlin, projektansvarig Skärgårdsstiftelsen.

Bokning sker direkt hos värden och ofta finns möjlighet att hyra både sänglinne, cyklar och båt. En del boenden går det bra att ta sig till med buss, andra måste man åka Waxholmsbåt eller ta egen båt för att nå. I katalogen framgår också vilka språk värden talar, hur långt det är till närmaste bad och annan information som kan vara intressant för en besökare.


Ett boende för varje smak

I katalogen finns förutom privata Bed & Breakfast-alternativ också ö- och kustcamping, hotell och skärgårdsvandrarhem i Stockholms skärgård.

– Alla som känner sig sugna på salta bad, måsskrik och en blå horisont ska kunna hitta ett boende efter egen smak i katalogen. Det kan ibland vara svårt att få plats på vandrarhemmen under högsäsongen, men med den nyutkomna katalogen i hand går det att hitta ett alternativ, säger Mats Wåhlin.


Katalogen Bed & Breakfast finns att hämta på turistbyråerna i Stockholms län, i Sverigehuset, på Waxholmsbolagets terminaler och hos Skärgårdsstiftelsen.




upp


Schenker spelar nyckelroll i Volvo Ocean Race 2005-2006
2005-04-04

Schenker har logistiklösningen för en av världens största globala sporthändelser. Därför är Schenker en nyckelpart i Volvo Event Management organisationsteam för Volvo Ocean Race 2005-2006. - Vi är övertygade om att Schenker kommer att möta alla våra behov. De kommer att bli en viktig medlem av tävlingsorganisationen, säger Glen Bourke, VD Volvo Ocean Race. Schenker ska förse tävlingen med globala logistik- och servicelösningar. Detta innebär transporter till land, sjöss och med flyg, tullförrättning, lagerhantering, reservdels-distribution och evenemangsservice för tävlingens sponsorer och leverantörer, radio- och TV-bolag och pressrepresentanter samt hamnorganisationerna på respektive ort. - För Schenker är partnerskapet med Volvo Ocean Race ett tillfälle att visa att vi är en av världens bästa leverantörer av logistiklösningar och service, säger Håkan Buskhe, VD för Schenker AB och Landtransportchef för Schenker Europe, Schenker AG. Volvo Ocean Race pågår under nio månader och täcker fem kontinenter. Det är världens största havskappsegling och attraherar världens bästa seglare och deras intressenter – alla i världsklass. - Genom vårt engagemang kan vi effektivt kommunicera vårt budskap att vi är en integrerad logistikleverantör som erbjuder samma kvalitet var än kunden finns, säger Håkan Buskhe. Evenemanget startar med en hamnkappsegling i spanska Sanxenxo den 5 november 2005. Starten för första etappen av havskappseglingen går från Vigo i Spanien den 12 november 2005. Totalt består tävlingen av nio etapper runt hela världen. Vid varje större tävlingshamn ingår också hamnkappseglingar. - Med tanke på de stora avstånden under vårt äventyr och mängden av gods vi behöver frakta mellan hamnarna runt jorden, spelar logistiken en stor roll för att tävlingen ska skötas smidigt och lyckosamt, säger Glen Bourke. Schenkerteamet för Volvo Ocean Race kommer att ledas av Schenker i Sverige och SCHENKERglobalsportsevents-team. De redan existerande relationerna mellan Schenker och Volvo, ihop med erfarenheten och kunnandet i SCHENKERglobalsportsevents-team kommer att garantera förståelse och samarbete under tävlingarna.




upp


Ny sightseeing med klassisk träbåt
2005-04-04

Ett säkert tecken på att sommaren är här är att sightseeingbåtarna i Stockholm börjar åka. Förra sommaren hade Stockholm Sightseeing 300 000 passagerare och i år presenteras två nya turer med start den 30 april och 4 juni. En guidning är särskilt utformad för stockholmare och en tur tar passagerarna till de mest populära besöksmålen i Stockholm – med en öppen träbåt i 30-talsstil.



Hop-on Hop-off båtsightseeing är en rundtur som stannar vid bryggorna Slottet, Nybroviken, Vasamuseet, Gröna Lund och Slussen/Gamla Stan. På en biljett kommer man vattenvägen till de mest populära museerna, uteserveringarna, shoppinggatorna och promenadstråken i Stockholm.

– Det fina är att man inte behöver välja vad man ska se med Hop-on Hop-off båtsightseeing. Passagerarna får både en stämningsfull båtresa med personlig guidning och det bästa Stockholm har att erbjuda av besöksmål. Eftersom de flesta av Stockholms bästa turistattraktioner ligger vid vatten är det både närmare och bekvämare att åka båt emellan, säger Joachim Anrin, divisionschef på Stockholm Sightseeing.

Hop-on Hop-off båtsightseeing görs med M/S Stegeholm, en klassisk öppen båt med mahognydäck och teakdetaljer, byggd år 1950 i samma stil som de första sightseeingbåtarna på

30-talet. Guiden ombord är klädd som på 30-talet, med vit uniform och skepparmössa, och berättar på både svenska och engelska om sevärdheterna på vägen och svarar på frågor. Biljetten för Hop-on Hop-off båtsightseeing gäller ett helt dygn.



Anekdoter och historier för stockholmare

Sightseeing för stockholmare är utformad för att huvudstadsborna ska upptäcka en dimension till av sin egen stad och den fungerar också utmärkt för andra som vill höra anekdoter och historier kring Stockholm men inte så mycket årtal och fakta.

– Sightseeing för stockholmare är gjord för den som redan kan en del om stan. Vi pekar inte ut malmarna utan berättar i stället om saker som många kan känna igen sig i, till exempel historier om rivningen av Klarakvarteren eller om almstriden i Kungsträdgården, säger Joachim Anrin.

Redan förra året testades en sightseeing för stockholmare på den lite kortare turen Djurgården runt, men nytt för i år är att specialguidningen också ges på Under Stockholms broar med avgång både från Strömkajen och Nybrokajen. Guidningen där ges genom hörlurar och just nu pågår inspelningen av den nyskrivna texten för stockholmarna.

– Om rösten känns bekant beror det på att Johanna Östlund som är speaker också jobbar som Fröken Ur. Det är kanske bra om hon är van att hålla tiden för på en timme och 50 minuter hinner vi med hela 15 broar på vår sightseeingtur, säger Joachim Anrin.



Under Stockholms broar går 30 /4- 25/9, Hop-on Hop-off båtsightseeing går 4/6- 28/8.

Mer information om avgångar och priser finns på www.stockholmsightseeing.com




upp


Provsegling med katamaran
2005-04-01

Sveriges Catamaran och Trimaranseglare (SCTS) arrangerar provseglingar i Viggbyholm den 15 maj

Intresset för katamaraner och trimaraner har ökat markant under de senaste åren och många vill provsegla. För tredje året anordnar SCTS nu en ”Prova-på-dag” där allmänheten får tillfälle att bekanta sig med olika typer av flerskrovsbåtar samt provsegla. Provseglingen är gratis för alla som löser medlemskap i föreningen. Föranmälan sker till föreningens kassör Tomas Eriksson på telefon 0294-51 28 00. Representanter för de ledande importörerna och tillverkarna kommer att närvara.

Plats: Viggbyholms Båtklubb
Datum: 2005 05 15
Tid: 10.30 – 14.30

För mer information kontakta ordförande Mats Leander tel: 070-581 07 68
eller per e-post: mats.leander@teliasonera.com




upp


Lax med chili vapen på Göta kanal
2005-04-01

En ny matpartner och nya menyer ombord är vapen när Göta kanalrederiet ska locka årets resenärer. På menyn står klassisk lax med chili och carpaccio på rökt ankbröst, men också klassisk ångbåtsbiff.

– Maten är grädden på moset för våra resenärer och det är en utmaning att matcha världens alla smaker i våra små kök. Vår nya matpartner har hjälpt oss ta fram en läcker blandning av modernt och klassiskt i en god mix, säger Håkan Gullberg, rederidirektör Göta kanalrederiet.


Förra säsongen var året när svenskarna hittade till Sveriges blå band med en ökning på 21 procent på hemmamarknaden, i år hoppas Göta kanalrederiet på att fler utländska gäster ska hitta till rederiets klassiska kanalbåtar, bland annat med hjälp av en ny agent i USA. För att höja kvalitén ytterligare har rederiet i år satsar stort på ännu läckrare måltider.


Utmaning med meny som passar alla

Niklas Abrahamsson heter rederiets nya ombordansvarige som ska se till att gästernas hjärtan klappar extra av förtjusning när gong gongen annonserar att det är dags att äntra matsalen.

– Tysk eller amerikan, svensk eller japan, måltiderna ombord är den naturliga samlingsplatsen för alla och ska vara något att längta efter. Det är en stor utmaning att göra en meny som känns klassisk och spännande för våra svenska resenärer samtidigt som internationella gäster upplever den som exotiskt skandinavisk, säger Niklas Abrahamsson.

Niklas Abrahamsson har en kockutbildning i bakfickan, erfarenhet från jobb både i skandinaviskt och internationellt kök samt ett antal varma timmar i trånga fartygskök med sig som erfarenhet på sitt nya uppdrag.

– Det är speciellt att planera för måltider ombord på ett fartyg. Mjölk finns ju inte att få tag på överallt, köken är små och ugnarna få. De kockar vi anställer får gärna ha erfarenhet från att arbeta ombord, och de får inte var för storvuxna, säger Niklas Abrahamsson.


Läckerheter ska locka internationella gäster till kanalen

Rederiets kryssningar är en en-gång-i-livet-upplevelse som många drömmer om.

– Våra kryssningar är kända värden över och det gäller inte minst vårat förstklassiga kök ombord. Med årets satsning på ny matpartner tror vi att vi lyckas nå ännu ett snäpp, säger Håkan Gullberg.

Vad gästerna kan vänta sig på faten?

– Det blir många klassiska rätter på modernt sätt. En carpaccio på rökt ankbröst med riven parmesan eller västerbottenpaj med löjrom och crème fraiche kommer att smaka. Men det är klart, en S.O.S, sill ost och snaps, måste vi också ha med, klassiskt för oss, exotiskt för gästerna. Och till maten bjuds förstås ett axplock av riktigt smakrika utvalda drycker, säger Niklas Abrahamsson.




upp


Exklusiv visning av Runstorp säteri
2005-04-01

I år har passagerarna på Göta kanalrederiets tvådagars kryssning något alldeles extra att se fram emot. Vid sjön Roxen väntar ett nytt stopp med exklusiv förevisning av Runstorp säteri från 1600-talet, en familjegård med många klenoder och släkthistorier.

– Vi är oerhört hedrade att som speciellt utvalda få komma till familjen Ugglas gård. Det är första gången vi väljer att göra ett stopp på vår tvådagars kryssning, säger Håkan Gullberg, rederidirektör på Göta Kanalrederiet.


Den äldsta av Göta kanalrederiets tre fartyg har passerat Runstorp säteri vid sjön Roxen i Östergötland i 135 år, och dagens ägare Eddie Uggla har sett fartygen passera i sakta mak nedanför familjens karolinergård i drygt 50 år.

– Vår familj och gästerna på Göta kanalfartygen har kikat på varandra på håll i generationer, så det känns ytterst roligt att nu få träffas på riktigt. Vi har inga förevisningar för allmänheten så det här känns extra kul för oss. Vi ska visa den unika inomhusmiljön, men också berätta en och annan spännande historia som följer med vår gård, säger Eddie Uggla, på Runstorp säteri.

Runstorp säteri byggdes på 1670-talet och har sedan dess tillhört familjen Uggla i fyra generationer. Som äldsta sonen fick Eddie Uggla ta över den och bor i dag där tillsammans med hustrun Louise och deras tre barn. Gården är unik i sitt slag med bland annat 14 infällda familjeporträtt, byster, herrgårdsbibliotek och en salong som byggdes om i gustaviansk stil på 1760-talet.


Första stoppet för tvådagars kryssningen

Göta kanalrederiet erbjuder två-, fyra- och sexdagars kryssningar på Göta kanal med de tre passagerarfartygen M/S Diana, M/S Wilhelm Tham samt M/S Juno. Den sista är världens äldsta passagerarfartyg i kryssningstrafik och liksom M/S Wilhelm Tham k-märkt. Många blir vänner för livet på resan, där flerrättersmåltider serveras i den gamla matsalen med bordsplacering och gästerna samlas på däck i solnedgången med en värmande filt över knäna medan fartyget långsamt glider genom det svenska landskapet.

– Besöket på Runstorp säteri blir det första stoppet för vår tvådagars kryssning, så det gör nyheten lite extra spännande tycker vi. Att få komma en privat förevisning av det här slaget är som att komma som privat gäst. Med den privacy-trend som råder tror vi att många kommer att uppskatta besöket på Runstorp säteri, som inte tar emot allmänheten, säger Håkan Gullberg på Göta kanalrederiet.




upp


Stark debut för Karin Söderström i Laser Radial
2005-03-30

Efter Trofeo Princesa Sofia på Mallorca under påsken visade det sig att det finns en handfull nya förmågor bland svenskarna i SWE Sailing Team som kan komma hela vägen till toppen bara de ligger i. Det berättar seglingens förbundskapten Magnus Grävare. Mest glädjande var Karin Söderströms debut i Laser Radial, där hon seglade in på en tredjeplats. Även Daniel Birgmark visade sig stark med sin femteplacering, med vilken han lyckades slå sin sparringpartner, tillika OS-medaljören, spanjoren Rafael Trujillo.



- Karin Söderström gick fort på kryssarna särskilt när det blåste, säger Magnus Grävare. Verkligt kul att se att hon lyckades så bra med farten där, då hon ligger strax under de övriga i vikt. Tekniken på undanvinden kan hon träna mer på, men den kommer framöver.
Karins norske coach, Thomas Guttormsen var mycket positiv till Karins insats och anser att hon har talang.
- Henne får ni ta hand om, sa han menande till Sveriges förbundskapten.



Under regattan den 21-25 mars var det främst lätta och lite struliga vindar som dominerade. 515 båtar från 34 nationer deltog och Sverige var där med så många som 50 seglare.
- Det finns en handfull svenskar i SWE Sailing Team som kan vara med i toppen framöver om de ligger i, säger Magnus Grävare.



Daniel Birgmark, tidigare världsfyra i Laser, har bestämt sig för att fortsätta i Finnjolle och har tränat hårt under vintern. Han slutade på en femteplats efter att ha gått fort och seglat bra. Han slog även sin träningspartner, bronsmedaljören Rafael Trujillo.
- Det är säkerligen positivt för då kan han få träna mer emot honom, menar Magnus Grävare. Det är alltid viktigt att ha skickliga träningspartners för att komma vidare och utvecklas.



Det gick bra för Johan Molund med ny besättning i form av Patrik Johansson samt nya segel. Då de testade nytt material gick det ibland lite långsamt. Det hindrade däremot inte att de spikade ett race, kom tvåa i ett och trea i ett. Det visar att de kan vara med i toppen, nu gäller det bara att arbeta på jämnheten. Patrik Johansson kommer säkerligen att fungera väl ihop med Johan Molund framöver. Jonas Häggbom var med nere på Mallorca som killarnas coach och det ser ut att kunna bli en fortsättning även på det samarbetet.



I Laser Standard-klassen har det skett en relativt stor generationsväxling, varför konkurrensen var lite mindre än tidigare. Listan toppades ändå av två i Laserklassen idel kända namn Gustavo Lima och Paul Goodison.
- Svenskarna har en bit kvar, men potentialen finns och det kan gå fort, säger Magnus Grävare. Johan Wigforss har hittills mer erfarenhet och rutin i klassen än de andra och placerade sig bäst på en niondeplats. Arvid Claeson gjorde en imponerande start och kom elva. Det blir spännande att följa deras och övrigas utveckling i klassen.





Resultat för svenskarna:

470 dam – 26 startande
Therese Torgersson och Vendela Zachrisson – 5:a

Karin Almqvist och Karin Berg – nya i ungdomslandslaget – 25:e plats



470 herr – 45 startande

Johan Molund och Patrik Johansson – 9:a



49er – 48 startande
Jonas Lindberg och Jens Hermansson – 30:e plats



Finnjolle – 42 startande

Daniel Birgmark – 5:a

Johan Tillander – 15:e



Laser Radial – 36 startande
Karin Söderström – 3:a



Laser Standard – svenskar som ingår i SWE Sailing Team – 67 startande
Johan Wigforss – 9:a
Arvid Claeson – 11:a

Oscar Claeson – 22:a



E-jolle

Sebastian Östling - 2:a av 96 deltagare

Elever från Motala och Lerums Seglargymnasium



För resultatlistor inklusive övriga svenskars resultat se: http://www.trofeoprincesasofia.org/dinghy/index.html








upp


Segling på CNN
2005-03-30

"MainSail" sänds söndagen den 3.e april kl 21,30, repris söndagen den 17.e april kl 21,30 och onsdagen den 20.e april kl 02,00




upp


15 finska älgar styr Ostindiefararen till Kina
2005-03-23

Nu har man slagit styrrepet, eller det så kallade drillrepet till Ostindiefararen Götheborg. Detta rep tillverkas av skinn från 15 finska älgar som garvats på ett mycket speciellt sätt. Dessa skinn har man sedan skurit till 2300 meter rem som nu slagits samman till nästan 55 meter rep.
Slagningen av drillrepet var slutklämmen på det gigantiska arbete som lagts ner för att producera över 20 ton tågvirke som kommer att användas på Ostindiefararens stående och löpande rigg.

Ostindiefararen Götheborg kommer att styras på ett mycket traditionellt vis och styrsystemet kommer att se ut precis så som det gjorde på sjuttonhundratalet när det ursprungliga fartyget Götheborg byggdes. Den uppenbara lösningen, att köpa in ett färdigt hydralist styrmaskineri, har man helt låtit bli och istället byggt ett helt historiskt korrekt styrmaskineri i trä, smide och läder.

Rodret hänger i maljor på akterstäven, en stor rorkult sticker in i båten genom ett hål i aktern som täcks av en gigantisk läderbälg. Under sundäck står ratten. Det är egentligen två rattar med en trumma emellan. Tanken med två rattar är att man skall kunna vara fyra personer och styra när det är dåligt väder. Från rorkulten går sedan drillrepet via en mängd trissor upp genom två däck och ligger lindad flera varv runt trumman mellan rattarna.
Hela detta arrangemang är konstruerat av Jens Langert.

Drillrepet har slagits av älgskinn från 15 älgar som man tumlat i talg och tran. Att man har läder och inte hampa beror på att det har bättre hållbarhet. Ett rep av hampa hade säkert varit starkare i nyskick men det hade inte tålt att stå och gnaga fram och tillbaka i blockskivorna flera år i sträck. Slagningen av repet leddes av den legendariske danske repslagaren Ole Magnus vars betydelse för Götheborgs rigg knappast kan överskattas. Utan hans expertis hade man förmodligen inte kunnat göra riggen i originalmaterialet hampa. Nu avslutades alltså detta med ett drillrep i läder.
Ostindiefararen Götheborg kommer att göra sin första provtur under första veckan i april i år. Till att börja med är det motorer, manövrering och styrsystemen som skall testas. Testerna kommer att efter hand avancera.
Successivt kommer skeppet även att riggas och man räknar med att sätta de första seglen i mitten av april. I full skrud, med alla segel satta, kommer man först att kunna se henne senare i vår.
Hösten 2005 startar resan som skall gå till Guangzhou, Shanghai och Hong Kong i Kina, med stopp bland annat i Cadiz i Spanien, Recife i Brasilien, Kapstaden i Sydafrika, Fremantle i Australien och Jakarta i Indonesien.
Resans exakta rutt är dock ännu inte helt fastställd, men grundtanken är att segla runt Godahoppsudden och följa den resväg som de historiska
ostindiefararna gjorde på 1700-talet.

Info www.soic.se




upp


Offensiv satsning på InCase spårsändare
2005-03-23

S-bolagen AB och TVP Positioning AB går samman och bildar företaget InCase International AB. Lanseringen av spårsändaren med samma namn drar därmed igång på allvar. InCase spårsändare är ett stöldskydd som även snabbt spårar upp gods och värdeföremål som hamnat på villovägar.

Produkten har redan testats ett år på marknaden med god respons. InCase International har nu etablerat ett försäljningskontor i Stockholm och anställt en marknadschef.
– När vi nu har hittat en medfinansiär i S-Bolagen kommer försäljningsarbetet att dra igång på allvar, säger Andreas Magnusson som arbetar på InCase marknads- och försäljningsavdelning.
S-Bolagen köper 30 procent av andelarna i InCase. Övriga 70 procent ägs av Lindesbergföretaget Televilt Holding AB som också äger TVP Positioning AB.
Det finns en stor efterfrågan på ett säkrare skydd för bilar, båtar, motorcyklar, husvagnar, andra fordon och maskiner. Andreas Magnusson poängterar att InCase kan erbjuda mer än så.
En helhetslösning där spårsändaren och larmcentralen är kärnfunktioner som kompletteras med en Internettjänst. En högteknologisk produkt som är enkel att använda.
– Användaren behöver inte ha någon som helst Internetvana. Det är bara att placera spårsändaren i objektet som ska skyddas. Vid misstänkt stöld kontaktas larmcentralen som med hjälp av spårpersonal och radioutrustning kan lokalisera den förlorade ägodelen.
Christer Dahle, S-Bolagen, framhåller att det här handlar om en unik produkt och affärsidé som ligger helt rätt i tiden.
– Vi har följt projektet under det här första teståret och går med stort förtroende in med kapital.
Att reducera antalet stölder är en angelägenhet för alla. Inte bara för den drabbade. Förlusten av en kär ägodel kan vara nog dramatisk. Men för ett företag kan det även innebära förlorade intäkter, avbruten affärsverksamhet, en mängd pappersarbete och i värsta fall missnöjda och förlorade kunder. För samhället i stort handlar det om höga kostnader, inte minst i form av rättsliga processer. Inom försäkringsbranschen finns i dag starka incitament att försöka minska kostnaderna för stöld och svinn. Försäkringsbolag uppmuntrar försäkringstagare att installera spårsändare.
Butikskedjan Expert är en av dem som insett värdet i att stöldskydda sina leveranser. Genom stöldsäkring med hjälp av spårsändare har tjuvar avskräckts. Svinnet av varor minskade från 900 000 kronor till 350 000 kronor det första året.





upp


Hur mår svenska vattenmiljöer?
2005-03-22

Den 22 mars, som är den internationella vattendagen, lämnar Naturvårdverket och Sveriges geologiska undersökning den första stora rapporteringen enligt vattendirektivet till EU. Den ger en samlad bild av tillståndet i alla vattenmiljöer, grundvatten, sötvatten och kustvatten i Sverige. Övergödning och försurning är de mest framträdande problemen.



I rapporteringen ingår en preliminär bedömning av vattnens möjligheter att uppfylla direktivets mål 2015 om att uppnå och behålla ”god ekologisk status” – en inte helt enkel uppgift eftersom det inte är fullt klart vad detta innebär. Viktiga pusselbitar fattas fortfarande, t ex gemensamma kriterier inom EU för var gränserna för god ekologisk status ska sättas. Även nya svenska bedömningsgrunder för vattenkvalitet ska tas fram.



– De nyinrättade vattenmyndigheterna kommer att fatta beslut om vilken kvalitet vattnen ska uppnå. Men vi har redan nu markerat, utifrån det underlag vi har idag, i vilka områden som sjöar, vattendrag och kustvatten riskerar att inte uppfylla EU-kraven till 2015, säger Anette Björlin, handläggare vid Naturvårdsverket.


Naturvårdsverkets rapportering innehåller en mängd information om övergödning, försurning, metaller, organiska miljögifter och fysisk påverkan av bland annat dammar och sjösänkningar. En ekonomisk bedömning av vattenanvändningen i vattendistrikten ingår också.

I ett större perspektiv finns problem med övergödning och försurning. Många sjöar och vattendrag är också fysiskt påverkade i olika uträckning. För metaller och kända miljögifter är påverkan mera lokal med några undantag till exempel kvicksilver och dioxiner.


Verket har också gjort en preliminär sammanställning av vatten som är ”kraftigt modifierade” på grund av fysisk påverkan. Innan vattenmyndigheterna beslutar om ett vatten slutligt ska klassas som kraftigt modifierat ska en samhällsekonomisk analys genomföras. För ett kraftigt modifierat vatten kräver direktivet att ”god ekologisk potential” ska uppnås och att vattnet inte får försämras.

– Klassningen ”kraftigt modifierad” innebär absolut inte att vattnen ska lämnas därhän eller att det blir fritt fram för exploatering. I vilken utsträckning växt- och djurliv kan återställas avgörs genom normalt prövningsförfarande enligt miljöbalken, säger Anna Åhr, handläggare vid Naturvårdsverket. Även för dessa vatten kan åtgärdsprogram behövas för att höja vattenkvaliteten, avslutar Anna Åhr.

Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) har sammanställt uppgifterna om grundvattnet. Flera andra myndigheter och organisationer har bidragit med information från miljöövervakningen.

EU antog ett nytt samlat ramdirektiv för vatten i december 2000. Arbetet med att skydda och bevara vattenresurserna ska bedrivas inom avrinningsområden. Fem nya vattenmyndigheter har inrättats vid länsstyrelserna i Norrbottens, Västerbottens, Västmanlands, Västra Götalands och Kalmar län. De ska senast 2009 anta åtgärdsprogram för de vatten som riskerar att inte nå upp till målet.

Läs mer: http://www.vattenportalen.se/amv_rapportering_22mars.htm




upp


Ralf Aspholm med besättning vald till 2004 års havskappseglare i Sverige
2005-03-21

Styrelsen för Svenska Seglarförbundet har beslutat att tilldela Ralf Aspholm med besättning den fina utmärkelsen ”Nakterhuset”.
Motiveringen till priset var förstaplatserna på både de svenska och finska mästerskapen i IMS som vanns under säsongen 2004.

Utmärkelsen tilldelas varje år den eller de svenskar som gjorde den bästa prestationen inom internationell havskappsegling. Bland tidigare års pristagare kan nämnas Ludde Ingvall på Nicorette och Mange Olsson på Assa Abloy.
Ralf Aspholm på 40 fotaren Data Communication vann de flesta tävlingar man deltog i under 2004 bl.a de kända havskappseglingarna Gotland Runt och Sandhamn Open. Under IMS SM vann man 5 av 7 del seglingar och kom tvåa i de 2 återstående del seglingarna.

Data Communication är en Sinergia 40 av 2003 års modell, ritad av Botin & Carkeek och byggd i Spaninen. Hon är 12.10 m lång, har 2,4 m djupgående och väger 7100 kg. Segelytan på krysstället (storsegel + försegel) är 90 kvm + spinnakers 125 kvm.

Utmärkelsen Nakterhuset delas ut i samband med Seglardagen den 16 april -05.




upp


Piratliv under Volvo Ocean Race
2005-03-21

Portsmouth (England) – måndagen den 21 mars 2005 – Idag blev det klart att Hollywood sprider sin stjärnglans över Volvo Ocean Race när det offentliggjordes att Pirates of the Caribbean II deltar med en båt i jordenruntkappseglingen 2005–2006. Walt Disney Company och Volvo (Volvo Personvagnar AB och AB Volvo) har ingått ett unikt marknadsföringsavtal för filmen Pirates of the Caribbean II som omfattar ett deltagande i världens största havskappsegling – ett äventyr på 31 250 sjömil.

Det nu ingångna avtalet innebär att Volvo Ocean Race får en mycket välkänd amerikansk deltagare i den åtta månader långa jordenruntseglingen.

– Det här teamet kommer att öka spänningen och intresset för tävlingen och vår globala profil och exponering stärks, säger Glenn Bourke, VD för Volvo Ocean Race. Att få samarbeta med en Hollywood-ikon som Walt Disney Company ger extra glans åt tävlingen och seglingen i stort.

– Avtalet bekräftar också att Volvo Ocean Race har ett högt reklamvärde för företagen. Tävlingsmässigt är jag övertygad om att teamet kommer att vara med och slåss bland de främsta med den amerikanska flaggan i topp.

Producent för Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest är Jerry Bruckheimer och Gore Verbinski regisserar. I huvudrollerna möter vi även denna gång Johnny Depp som Captain Jack Sparrow, Orlando Bloom som Will Turner och Keira Knightley som Elizabeth Swann. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest är uppföljaren till den internationella biosuccén från 2003 och inspelning av filmen pågår just nu i Los Angeles och i Karibiska havet. Premiären är planerad till juli 2006.

Dick Cook, ordförande för Walt Disney Studios, kommenterar:

– Det är fantastiskt att få delta i det prestigefyllda Volvo Ocean Race – seglingens motsvarighet till Formel-1. Detta är ett spännande och unikt projekt som ger biobesökare världen runt det glädjande beskedet att Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest seglar upp på biodukarna nästa sommar. Med tanke på att filmen är ett äventyr till sjöss är den här maratonkappseglingen ett mycket bra sätt att skapa intresse för filmen hos miljoner världen över.

”Piratkampanjen” leds av Richard Brisius och hans syndikatbolag Atlant Ocean Racing.





upp


Stort svenskt startfält på den Europeiska seglingssäsongens premiärregatta
2005-03-19

Traditionsenligt seglas regattan Trofeo Princesa Sofia på Mallorca under påsken. Det har blivit lite av Europas start på tävlingssäsongen i OS-klasserna. I år samlas ett startfält på 515 båtar från 34 nationer. Sverige hävdar sig väl med så många som 50 deltagare. För de flesta i SWE Sailing Team och seglargymnasieeleverna är det säsongens första riktiga regatta. Karin Söderström debuterar i Laser Radial, efter att ha legat i hårdträning i den nya OS-klasser för damer under vintern.



- Espen Guttormsen, Norges förbundskapten och tillika bror till Karin Söderströms norske tränare Thomas Guttormsen, tror att Karin kommer att vinna regattan, avslöjar Magnus Grävare. Inte ett helt dåligt betyg så här innan regattan har börjat, menar Magnus.


Det är många europeiska tjejer som gått över från E-jolle till den nya OS-klassen Laser Radial nu. Därmed är kortleken blandad igen och oddsen helt nya. Det är inte helt säkert att samma tjejer kommer att dominera den nya klassen som tidigare dominerat i E-jolle. Karin Söderström gick i höstas över till den nya klassen och har tränat ihop med en norska och en engelska under vintern.
- Det blir spännande att se hur jag ligger till i klassen, säger Karin Söderström som har tränat hårt och nu är taggad för regattan.



Seglingarna under Trofeo Princesa Sofia börjar nu på måndag den 21 mars och pågår i fem dagar med final den 25 mars.
- Sedan vi kom hit har ett högtryck dominerat med lätta vindar och endast lätt sjöbris först framåt eftermiddagen, berättar vår svenske förbundskapten, Magnus Grävare. Det är totalt 50 svenskar på plats om man räknar in både SWE Sailing Team och elever från idrottsgymnasierna.



Följande svenskar finns på plats och är värda att följa i resultatlistorna:

470 dam
Therese Torgersson och Vendela Zachrisson – OS-bronsmedaljörer i Aten 2004
Karin Almqvist och Karin Berg – nya i ungdomslandslaget



470 herr

Johan Molund och Patrik Johansson – detta är teamet första riktiga regatta ihop. Johan Molund har seglat två OS i 470.



49er
Jonas Lindberg och Jens Hermansson – nytt team för i år, Jonas seglade tidigare med Axel Netterlid och var då gast, nu har han axlat rollen som rorsman.



Finnjolle

Daniel Birgmark

Johan Tillander



Laser Radial
Karin Söderström



Laser Standard – deltagande svenskar från SWE Sailing Team:
Johan Wigforss
Oscar Claeson

Fredrik Svensson

Arvid Claeson

Sebastian Östling

Victor Västernäs



E-jolle

Elever från Motala och Lerums Seglargymnasium



För start- och resultatlistor samt mer information se: http://www.trofeoprincesasofia.org/dinghy/index.html






upp


Västsvensk satsning på match racing
2005-03-18

Schenker går in som ny huvudsponsor för framgångsrika fd Team Panorama med matchracing seglarna Marie Björling och Jenny Axhede i spetsen. Tillsammans med ytterligare sju seglartjejer från Göteborgs Kungliga Segelsällskap bildar de nu Team Schenker. Marie och Jenny, 1:a respektive 4:a på världsrankingen, kommer att köra med varsitt team på VM i oktober men på t.ex. Swedish Match Cup går Jenny in som trimmer och Marie styr. Teamet har en unik erfarenhet samlad, från jollesegling, havskappsegling och matchracing. Ett av målen för 2005 är att ta VM guld.


Marie har länge legat i topp på världsrankingen, hon har bl.a. tagit tre VM silver och vunnit Swedish Match Cup lika många gånger. Under hennes mammaledighet axlade Jenny rollen som rorsman och gjorde det med så stor framgång att hon idag ligger 4:a. Istället för att gå skilda vägar och bli konkurrenter, väljer man att utöka laget för att vid vissa tävlingar kunna köra med två team. Upplägget är unikt inom segelsporten och kommer att ställa nya krav på hela laget i fråga om samarbete, öppenhet och konkurrens. Till sin hjälp tar de bl.a. Johan Plate, mental coach.

- Många undrar kanske varför jag konkurrensutsätter mig inom teamet, säger Marie. Svaret är enkelt - jag tvingas att bli bättre! Detta är ett sätt att utvecklas, både personligen och för hela laget. Vi får inte slå oss till ro för att vi ligger etta, utan måste hitta nya grepp för att komma vidare. Man kan ju ana att en del av dem som gjort en OS-satsning kommer tillbaks till matchracingen, t.ex. Dorte O Jensen och Shirley Robinson. Detta måste vi rusta oss för.

- Det här betyder mycket för min personliga utveckling, säger Jenny. Jag har förmånen att utvecklas som rorsman med några av världens bästa gastar och behöver inte dra igång en egen satsning från ruta ett. Med teamets rutin på såväl vattnet som på land kan jag känna mig trygg. Detta är en förklaring till att jag så snabbt kunnat avancera på världsrankingen.

I Team Schenker ingår:

Marie Björling, rorsman
Anna Holmdahl, taktiker
Jenny Axhede, trimmer/rorsman
Elisabeth Nilsson, trimmer
Annika Carlunger, fördäck
Anna-Karin S. Öjerskog, fördäck/trimmer
Nina Bake, taktiker/trimmer
Elin Åderman, fördäck/trimmer
Johanna Särnå, trimmer

Schenker har tagit ett koncernbeslut att satsa på segling och damidrott. Segling är en global sport som passar utmärkt för events och kundbearbetning. Dessutom stärker segling Schenkers varumärkesarbete. Internt vill man satsa mer på teambuilding och inom det området har Marie och hennes team redan tidigare utvecklat ett passande koncept.


Läs mer på www.teamschenker.com




upp


Körkort på sjön inom tre år
2005-03-18

Det blir ett körkort på sjön om regeringen får som den vill. Detta enligt infrastrukturminister Ulrica Messing (s) som i en intervju efter debatten i riksdagen 17 mars sa att ”avsikten är att körkortet ska vara infört inom tre år”.
Vid debatten beslöt Riksdagen att ge regeringen i uppdrag att utreda förutsättningarna för ett körkort på sjön. Alla partier utom moderaterna var eniga bakom beslutet.
Info www.riksdagen.se




upp


Tre av fyra i landslaget tävlar för GKSS
2005-03-18

Svenska Seglarförbundet presenterade häromdagen landslagen 2005.

GKSS är som ledande kappseglingsklubb väl representerat med 22 av de 28 seglarna.

Våra OS Bronsmedaljörer Therese Torgersson/Vendela Zachrisson toppar truppen.

GKSS Elitlag ser mycket starkt ut nu när vi satsar vidare mot OS 2008.



Nytillskottet i Elitlaget är en nygammal besättning med OS fyran Johan Molund.

Johan seglar nu med den framstående E-jolleseglaren Patrik Johansson som gast.

Nedan: bilaga med SSF`s Landslagsuttagning 2005.





21 – 25 mars seglas den första Världscup tävlingen efter OS.

Prinsessa Sophia Trophy på Mallorca den 21 – 25 mars är det verkliga startskottet i Europa. GKSS Elitlag är på plats och det kommer att bli mycket spännande.

Daniel Birgmark växlade över till Finnjolle och knep en OS plats. Nu har han tränat hela vintern med den spanske Silvermedaljören Rafael Truillo.

Johan Molund /Patrik Johansson, 470 Herr, har gått mycket bra på försäsongsträningen på Mallorca.

Therese Torgersson/Vendela Zachrisson, 470 Dam, har pausat seglingen och inriktat sig på sina studier. Nu är de riktigt sugna. Förväntningarna vill de hålla låga, för nu gäller det att hitta känslan och glädjen.



Laser Radial - Ny OS klass med svenskt hopp.

GKSS Ungdomsstipendiat Karin Söderström växlade direkt till Laser Radial när den nya OS båten presenterades i höstas. Nu har hon tränat mycket hårt hela vintern med OS Guldmedaljören Siren Sundbys tränare. Träningen har gått mycket bra och tävlingen blir en första värdemätare på var Karin står.





Försenad premiär på Långedrag.

Den sena vintern har ställt till det här hemma. Träningen har hindrats av isen och två Matchracing tävlingar har redan fått ställas in. Nu hoppas vi på en mildare Påsklovsvecka. Både seglare och tränare står och stampar i hamnen, rustade med torrdräkter och varma kläder vill de inget annat än att sätta igång.






upp


Digitala sjökort via Lantmäteriets karttjänst på nätet
2005-03-17

Lantmäteriet lanserar nu möjligheten att söka efter, titta på och mot betalning ladda ner digitala sjökort från Sjöfartsverket. Genom tjänsten ”Din Karta och SverigeBilden” på Lantmäteriets webbsajt, www.lantmateriet.se får man tillgång till sjökort över de svenska farvattnen, i varierande skala och utsträckning. Den båt- och sjökortsintresserade användaren kan genom att söka på namn eller genom att markera området på kartan hitta fram till sitt smultronställe på land eller till sjöss. Tjänsten är en av flera spännande projekt som just nu pågår i samarbete med Sjöfartsverket.
– Man väljer själv vad som skall laddas ner oberoende av sjökortsindelning, säger Peter Jacobson utvecklingsansvarig på Lantmäteriet. Förutom ett ändamålsenligt och vackert sjökort får användaren även tillgång till koordinaterna för utsnittet, vilket gör att kartan kan användas som en bakgrund i olika kart-, GPS- och sjökortsprogram.
– Vår ambition är även att man som i våra övriga karttjänster på nätet skall kunna beställa sitt sjökort i tryckt form, men denna möjlighet kommer senare under året, säger Ulf Hedlund produktchef på Lantmäteriet.
http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/index.php?cPath=4750




upp


Roger Nilson snabbast runt jorden
2005-03-17

Den svenska supernavigatören Roger Nilson ingick i Bruno Peyrons 13-mannabesättning på katamaranen Orange II när de gick i mål på morgonen 16 mars efter att ha noterat ett fantastiskt rekord. OPeyron slog amerikanen Steve Fossetts och fransmannen Olivier de Kersausons rekordnotering i nonstop jorden runt segling. Den nya rekordtiden är på 50 dygn, 16 timmar, 20 minuter och 4 sekunder.
Läs mer på www.catamaran-orange.com




upp


Europeiska Gäddfisketävlingen i Västervik 2005
2005-03-15

För tredje året i rad arrangeras i höst den internationella gäddfisketävlingen European Pike Competition i Västervik. Tävlingen går av stapeln 24 september - 1 oktober 2005 och går ut på att fånga de fem längsta gäddorna. Fiskarna mäts och fotograferas med en kamera innan de återutsätts levande. Prisbordet är värt 150.000 kronor och vinnande team kan bland annat se fram emot en amerikansk sportfiskebåt på trailer. Till tävlingen kommer deltagare från nästan hela Europa och de två föregående åren har team från Polen vunnit. Tävlingen är ett samarrangemang mellan Västerviks Sportfiskecamp och Top 10 Fishing Sweden samt ett flertal sponsorer.
Info www.vestervik.com




upp


Ny teknik för navigering utan GPS
2005-03-11

En ny metod för navigering till sjöss, oberoende av GPS, lanseras i en doktorsavhandling från Linköpings universitet.

Idag förlitar sig såväl yrkessjöfarten, militären och fritidsbåttrafiken på den positionsbestämning som ges av det globala satellitsystemet GPS. Men ibland är informationen från systemet inte korrekt. Dålig sikt eller bristande uppmärksamhet kan då få ödesdigra följder.

GPS kan störas antingen oavsiktligt eller avsiktligt. Signalerna från satelliterna kan störas av isbildning på fartygets antenner, av annan kommunikationsutrustning eller fysiska hinder. Ubåtar kan i allmänhet inte använda systemet.

Doktoranden Rickard Karlsson vid Avdelningen för reglerteknik och kommunikationssystem beskriver i sin avhandling hur moderna, simuleringsbaserade metoder för signalbehandling kan användas för att övervaka och vid behov ta över GPS-funktionen på ett fartyg.

Den världsunika tekniken kräver ingen extern infrastruktur och är okänslig för störningar. I stället utnyttjas fartygets befintliga radar för att mäta avstånden till de omgivande stränderna, och dessa data jämförs med ett digitalt sjökort. I en ubåt jämförs i stället informationen från en sonar med en digital djupkarta. I kombination med data om fartygets rörelser kan den korrekta positionen beräknas.

Metoden bygger på en matematisk algoritm, ett så kallat partikelfilter, som i programform läggs in i fartygets datasystem. Någon hårdvara utöver det som redan finns ombord krävs inte. Preliminära försök visar att metoden inomskärs fungerar lika bra som GPS.

Avhandlingen ”Particle filtering for positioning and tracking applications” tar upp flera andra tillämpningar som bygger på samma princip: att positionera en industrirobot, att från en bil följa andra fordon för att undvika krockar och att följa båtar och fartyg från ett flygplan.





upp


Dags att införa körkortskrav på sjön?
2005-03-10

Pressmeddelande från Riksdagen 050310
Nu är det dags att införa körkortskrav på sjön. Det anser alla partier utom Moderaterna i trafikutskottet och uppmanar regeringen att utreda frågan om förarbevis för fritidsbåtar.
Frågan om en obligatorisk utbildning av båtförare har diskuterats i många år. Riksdagen har tidigare fattat beslut om att antalet allvarliga olyckor till sjöss ska vara halverade år 2007. Att införa körkort för båtförare skulle bidra till att uppnå detta mål - skriver trafikutskottet i sitt beslutsunderlag.
Trafikutskottets uppmaning till regeringen innebär att utskottet säger ja till vissa förslag i motioner om körkortskrav på sjön.
Folkpartiet och Centerpartiet hävdar att det behövs övergångsregler i samband med att körkortskrav införs. Båtförare med lång erfarenhet ska inte behöva onödig skolbänksutbildning, skriver partierna i ett yttrande.
Moderaterna vill ha åldersgräns
Moderaterna vill inte ha ett obligatoriskt körkortskrav på sjön. Däremot vill partiet undersöka om man ska införa en åldersgräns för snabba fritidsbåtar.




upp


Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA
2005-03-10

Volvo Penta IPS har fått en mycket stark start i USA. Inte minst tack vare den amerikanska båtbyggaren Tiara Yachts som med sina nya IPS-båt, Sovran 4000, har slagit nytt försäljningsrekord.

I samband med vinterns stora båtmässor i Europa och i USA har Volvo Penta lanserat sitt nya drivsystem för båtar, Volvo Penta IPS.

Flera av världens största båtbyggare har på mässorna också lanserat nya båtmodeller utrustade med det nya drivsystemet.

Amerikanska Tiara Yachts har utnyttjat IPS-systemets alla fördelar i båtmodellen, Sovran 4000. Den nya 40-fotsbåten har bland annat fått avsevärt större innerutrymmen jämfört med motsvarande båt utrustade med traditionell axelinstallation.

Intresset för den nya båten har varit rekordstort. I samband med den nyligen avslutade båtmässan i Miami mer än fördubblade Tiara sitt tidigare försäljningsrekord – tack vare Sovran 4000 och det nya IPS-systemet, som såldes i 25 exemplar under själva mässan.

- Under mina år på Tiara Yachts har jag aldrig upplevt något liknande. Vi visste att samspelet mellan ny teknologi och design innebar att vi fick fram en båt utöver det vanliga – men vi hade aldrig kunnat tro på framgångar av det här formatet så här snabbt, säger David Northrop, marknadschef för Tiara Yachts.

I samband med båtmässan i Miami erhöll Volvo Penta IPS också utmärkelsen Best of the Year Award av den amerikanska båttidningen Motor Boating.




upp


Cykelpaket längs Göta kanal folklig favorit
2005-03-10

Göta kanal som vattenled är svensk historia, men sedan några år är det aktiviteter längs kanalen som ökat explosionsartat i popularitet och som i dag står för 90 procent av den totala turismomsättningen i området. Och efterfrågan på paketlösningar med aktivitet, mat och boende ökar stort.
– I år kommer vi att sälja det 10 000:e cykelpaketet. Mest ökar lite lyxiga paket
med guldkant, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör på Göta kanalbolag.

Göta kanal mellan Vänern och Östersjön har gått från vattenled till upplevelseområde och är
i dag en av landets största turistmagneter med en årlig turismomsättning på över 600 miljoner
kronor. Området erbjuder ett 25-tal vandrarhem, ett stort antal hotell och pensionat samt en
rad kaféer, restauranger och sevärdheter. Lägg till att svensken gärna turistar på hemmaplan,
uppskattar en aktiv semester och föredrar flera kortare upplevelser framför en längre tur –
och framgången för paketen längs Göta kanal blir begriplig.
– Många föredrar att uppleva Göta kanal från land och vi säljer allt fler färdiga paketresor
med allt inkluderat i priset. Efterfrågan på paket av lite lyxigare slag har ökat, man vill vara
aktiv på dagen för att sedan unna sig en god middag och en skön natts sömn på hotell, säger
Claes-Göran Österlund.
Ett exempel på den ökade efterfrågan på lite lyxigare paket är det nya cykelpaketet med
guldkant som är nytt för i år. Det smyglanserades på prov förra året och blir nu ett ordinarie
paket.
– Kompisar, jubilarer och par, många är de som vill cykla med guldkant. Lyxiga frukostar,
spabehandlingar och exklusiva hotell lockar. Men fortfarande är förstås Göta kanal en favorit hos barnfamiljerna och de väljer ofta paket med boende på vandrarhem eller syr ihop egna resor för en eller flera dagar.

Stor efterfrågan på bokningsbara paket
Samarbetsprojektet Längs Göta kanal startade år 2000. Kommunerna utmed kanalen och Göta
kanalbolag jobbar tillsammans för att öka servicen och utveckla upplevelserna längs
vattenleden. I dag finns 40 bokningsbara paket och aktiviteter, varav de flesta är 2-4 dagar.
– Vi jobbar också med att uppmuntra företagare i området och de blir glädjande nog bara fler
och fler, säger Claes-Göran Österlund.
Vad de flesta gör på dagarna?
– Att njuta god mat står högt i kurs bland besökarna. Men man tröttnar aldrig heller på att titta
på båtarna som slussar, säger Claes-Göran Österlund.

Här kommer exempel på bokningsbara paket och aktiviteter längs Göta kanal 2005:
– Cykla med guldkant – nytt paket med tre dagars cykling med lyx på hotell, spa, shopping
och god middag. Paket nr 20.
– ”Originalpaketet”– 1 000 turister per år väljer det äldsta av alla paket; 4 dagars cykling,
övernattning på vandrarhem, färdig middag och lunch med som färdkost. Paket nr 2.
– Cykling längs hela kanalen från Sjötorp till Söderköping – med tre båttransporter. Paketet
omfattar fem dagars cykling, boende och förtäring. Paket nr 17.
– Överlevnadspaket i 3 dagar i Karlsborg – vinna eller försvinna, hur klarar du dig
i skogen? Teori och praktik blandas. Paket nr 25.
– Tokkör racerbil i lantidyll på Torpa racing – dagsaktivitet där det också finns möjlighet
att att spela boule, kubb, beachvolley m m. Aktivitet nr 40.
– Cykling med kvällskryssning med passagerarbåt – börjar och slutar i Sjötorp och är en
kombination av cykel och båttur. Paket nr 13.
– Familjeäventyr med kanot med ekologiskt boende på vandrarhem – arrangören är
märkt med Ekoturismföreningens certifiering, Naturens Bästa. Paket nr 23.
– Trampa dressin i Gullspång – välj på två olika sträckor och trampa längs sjöar, ängar, skogar och mossar. Övernattning på vandrarhem med frukost och lunch. Paket nr 21.
– Ta häst och vagn till Norrkvarns upplevelseområde – dagtur med fika. Aktivitet nr 31.

Ovanstående numrering av paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin Göta kanal 2005. Som bifogad pdf-fil medsändes ett utdrag ur Resemagasinet med samtliga 40 paket och aktiviteter 2005 längs Göta kanal.
Info www.gotakanal.se




upp


Nu ska fler få chansen att upptäcka segling
2005-03-09

Ända sedan sekelskiftet 1800-1900 har segling varit en populär fritidssysselsättning och en uppskattad sport i Sverige. Redan då var det full aktivitet kring klubbarna och dess omtyckta klubbholmar. Det bildade grunden till dagens seglingsaktiviteter. Nu när Svenska Seglarförbundet firar sitt 100-årsjubileum arbetas det på bred front för att ge fler möjligheten att upptäcka seglingen som sport

Med Sveriges långa kuststräcka är det inte konstigt att seglingen växt sig stark. Det är inte heller konstigt att seglingen har en lång tradition i Sverige, då den ju ger så mycket till så många. Alla kan få sitt; den äventyrslystne, den som vill koppla av i härlig miljö, den tävlingsinriktade, den som vill prestera själv, den som vill prestera gemensamt i lag, den som vill utveckla sitt lagarbete, den som vill fila på teknik och konstruktion, den som vill förbättra sin fysik, den som vill utveckla sig mentalt, den som vill lära sig mer om väder och vind, den som tycker om att navigera, den som är ung, den som är gammal, tjejer, killar, ja listan kan göras lång. Det är seglingens många olika dimensioner som gör den så spännande och utvecklande. Segla kan man göra hela livet och ändå i princip aldrig bli fullärd. Det är alltid någon som kan just det där momentet bättre, fråga några av våra elitseglare på hög nivå idag, Fredrik Lööf, Johan Molund eller Therese Torgersson. Det spelar ingen roll om man kammat hem både EM- och VM-guld, det finns alltid saker att förbättra. Så är det även för fritidsseglaren och kanske är det just det som gör seglingssporten som hobby så utvecklande och rolig.

Alla kan segla och fler ska få chansen
Det är ingen påhittad slogan, alla kan segla, det är sant. Det spelar ingen roll om du är ung, gammal, frisk eller handikappad, det går alltid att hitta ett sätt för alla att njuta av seglingen. Det gäller bara att hitta formerna, rätt vatten, rätt klubb, rätt båt och rätt tid att segla på. Inom Svenska Seglarförbundet pratar vi mycket om detta just nu. Vi vill att fler ska få möjlighet att upptäcka seglingen. Det är något vi, tillsammans med de 429 segelklubbarna i landet, arbetar hårt för. Vi tror att vi ska lyckas att göra seglingen mer lättillgänglig för alla. För två år sedan startade projektet Ungdomsvänliga Klubben – ett projekt som skall hjälpa våra klubbar att rusta sig för framtiden. Att vara framtidstidig innebär att våra segelklubbar rustar sig så att de kan svara upp mot gällande och kommande förutsättningar att driva sin verksamhet.




Ökad tillgänglighet
En nyckelförutsättning är en avsevärt förbättrad tillgänglighet för alla – ung som gammal – att komma i kontakt med segelsporten. I begreppet tillgänglighet menar vi då tillgänglighet av såväl båtar som förståelse genom instruktion av rätt utbildade instruktörer och tränare. De segelklubbar som löser denna rekryteringsknut kommer också att bli framgångsrika i sitt rekryteringsarbete.

I de Ungdomsvänliga klubbarna skapas nu dessa förutsättningar. Genom statens Handslag med idrotten har Svenska Seglarförbundet nu även fått bättre ekonomiska möjligheter att stimulera tillgängligheten i rekryteringsarbetet ute i klubbarna, så att dörrarna kan öppnas för fler att segla. Konkret innebär Handslaget att Svenska Seglarförbundet har fått ökade resurser för att stödja segelklubbar genom investeringar som förbättrar tillgänglighet av såväl båtar som instruktörer och tränare. Detta samarbete mellan SSF och våra klubbar påbörjades redan under 2003 och skapar fantastiska möjligheter för fler att få lära sig segla!

Arbetet med breddningen av segling som sport intensifieras nu i samband med att Svenska Seglarförbundets 100-årsjubileum. Löpande rapporter om svensk segling och arbetet på alla nivåer ges på Svenska Seglarförbundets hemsida www.svensksegling.se . Där finns även mer information om Ungdomsvänliga Klubben, Handslaget, utbildningar, Svenska Seglarförbundets 100-årsjubileum med mera.




upp


Segling: Nytt grepp om elitsatsningen
2005-03-09

SWE Sailing Team blir det nya och samlande namnet för svensk elitseglings tre landslag. Genom att samla alla inom ett lag ökar möjligheterna till kunskapsöverföring och till att visa på vägen upp mot den yttersta eliten för lovande, yngre talanger. Talanger seglingen inte har råd att mista. SWE Sailing Team är ett samarbete mellan Svenska Seglarförbundet, SOK och segelklubbarna, den nygamla logotypen blir bärare av budskapet. Seglarna kommer att tillåtas vara individualister men samtidigt kunna hämta nödvändigt stöd av gruppen.

- Segling har historiskt varit en stark sport i Sverige, säger Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör/sportchef Stefan Rahm. Så vill vi att det ska fortsätta vara. Därför måste vi också arbeta med att tydliggöra vägen upp för unga talanger. Riktlinjerna för att få vara med har därför gjorts så klara och strukturerade som möjligt. Samtidigt som vi vill låta seglarna vara individualister ska de kunna ta tillvara på tryggheten och fördelarna man får som ett lag. Kunskapsöverföring från de mer erfarna är viktig för att nå toppen.

Det är de tre landslagen: SSFs Landslag, Utvecklingslag och Ungdomslandslag som slås ihop.
- Alla som är med satsningen nu har sökt in till SWE Sailing Team, vilket gör att engagemanget och viljan att göra något bra förhoppningsvis är större än tidigare, berättar Magnus Grävare, ny förbundskapten, som sedan årsskiftet arbetat med de nya riktlinjerna. Det har varit ett riktigt bra gensvar och det känns positivt att så många ungdomar vill satsa och nå högre inom sporten, fortsätter han. Man tas ut på ett år men satsningen sker på längre sikt. Satsningen kommer att ske med öppna dörrar och den kunskap som finns inne i laget ska vara tillgänglig för alla, vilket förhoppningsvis gör att fler kan utmana de som befinner sig inne i programmet.

Inga dörrar är stängda, men de riktlinjer som tagits fram är tydligare. Även i fortsättningen kommer uttagningen att ske genom en viss subjektiv bedömning vilken görs av elitkommittén i samråd med förbundskaptenen och sportchefen.
- Vi har gjort ett urval och det har varit tufft att dra en gräns, medger Magnus Grävare.
Listan på samtliga uttagna till SWE Sailing Team 2005 finns bifogad.

Tydlig gräns mellan elit- och juniorverksamhet
Seglingens stora fördel är att du kan utöva sporten såväl ung som gammal. Medelåldern på OS-medaljörerna i Aten 2004 låg runt 30.
- Därför behöver vi inte satsa på barn för att nå framgångar, säger Stefan Rahm. Med SWE Sailing Team dras en tydlig gräns mellan det vi kallar elit och juniorverksamhet. Under elitblocket är det viktigt att vi lägger resurser, men på ett annat sätt. På juniorsidan når vi största resultatet genom att se till att seglarna får tillräckligt bra träning på den egna klubben och tillsammans med klassförbundet. För våra juniorer kommer vi inte att individanpassa något program utan snarare se till att det blir större grupper som tränar tillsammans.


SWE Sailing Team-logotypen känns igen från 80-talet
Många kommer att känna igen logotypen för SWE Sailing Team. Det är en vidareutveckling av den tidigare Sail Pool Sweden-logotypen som var populär på 80-talet, en av seglingens glanstider.
- Denna ”retrologo” är en symbol för att man ska ta med sig det som är bra. Utveckling är viktigt, men man behöver inte alltid förändra allt. Segling är en kunskaps- och erfarenhetssport och vi tror att man kan ta många genvägar genom att hitta rätt sätt att överföra kunskap.


Segling – en sport som många vill associera sig med
Med SWE Sailing Team fokuserar Svenska Seglarförbundet samtidigt på de möjligheter som finns att associera sig med den rena sporten segling, såväl ur dopingperspektiv som ur ett miljöperspektiv. Detta i kombination med unga människor som på ett mycket professionellt sätt satsar på sin idrott och gör sitt yttersta för att nå högt satta mål, är attraktiva värden för företag att liera sig med.

SWE Sailing Team är en elitsatsning i samarbete med SOK och klubbarna för att ge talangfulla seglare möjlighet att satsa på sin idrott. Satsningen sker med anpassning till varje individ.

Se även förbundets hemsida www.svensksegling.se




upp


Museer vill inte ”tokbevara”
2005-03-09

Sjöfarten har blivit osynligare för allmänheten trots att näringen blomstrar. Hamnarna ligger inte längre i städernas hjärtan, fartygen har slutat gå i äldre kustnära leder och på varven sjösätts inte längre några nybyggen. Samtidigt exploateras sjöfartens miljöer kraftigt
av nya intressen och verksamheter.Statens maritima museer, SMM, värnar om historiska skepp och båtar. Men vi värnar i lika hög grad om sjöfartens miljöer. Vi vill väcka medvetenhet om att hamnarna med sina pirar och kajer, varvsområdena med sina gamla verkstäder, fyrarna och sjöräddningsstationerna
– att allt detta är viktiga delar av vårt industriella kulturarv. – När Stockholms slott skulle målas om hade alla en åsikt, men när den sista hamnkranen i en stad försvinner, då reagerar ingen. Den maritima miljön är också en del av vår historia, säger
Hans-Lennart Ohlsson, SMM.– Men det handlar inte om att bevara för bevarandets skull, vi vill inte tokbevara! På SMM är vi måna om de historiska bitarna, men vår ambition är att också fungera som stöd för dagens aktörer, vara bollplank åt hamnförvaltningar, stadsplanerare och byggbolag. – Vi vet att det finns ett starkt folkligt engagemang i hela Sverige för att vårda de kulturmiljöer som hamnarna och varven utgör. Det vill vi stödja. Det kan gälla en kran i Halmstad eller ett ångslipspel i Gävle. Vi stödjer idéerna att skylta upp Kockums varvsområde och vi väntar med spänning på vilken väg man ska ta i Uddevalla den dag det byggs på detta unika varvsområde, säger Claes Wollentz, SMM.Varvsnäringen har spelat en central roll i industrisamhällets utveckling och speglar dess utveckling ur sociala, politiska, ekonomiska, tekniska och kulturella aspekter. Men trots att Sverige en gång var världsledande, har hamn- och varvsindustrin som kulturarv inte någon självklar plats. Det vill SMM ändra på. Genom bland annat Nätverket svenska varv uppmärksammar vi tillsammans med föreningar runt om i hela landet varvens historia och förenar lokala och nationella intressen. Se www.maritima.se




upp


Båtbyggarskolan på Ingmarsö räddad
2005-03-08

Erikssons Båtbyggeri på Ingmarsö i Stockholms skärgård startar på nytt sin båtbyggarskola. Undervisningen har legat nere under ett år sedan tidigare samarbetsparten, Komvux Österåker, beslöt att lägga ner kursen. Ny samarbetspart blir Väddö Folkhögskola som från och med hösten 2005 ska driva skolan vidare i samarbete med Erikssons Båtbyggeri.

Trots ett stort elevintresse beslöt Komvux Österåker förra året att lägga ner kursen. Under 2004-2005 har därför inga elever kunnat utbilda sig på skolan. Båtbyggarskolan på Ingmarsö har drivits av bröderna Eriksson sedan 1990.

- Vi har startat ett lovande samarbete med Väddö folkhögskola som vi nu ska driva skolan tillsammans med. Kursens utformning kommer att vara som tidigare, det vill säga helt inriktad på konstruktion och bygge av en skärgårdseka som är framtagen just för båtbyggarskolorna, säger Per Eriksson, VD på Erikssons Båtvarv.

Kursen är ettårig och tar 12 elever per år. Eleverna arbetar i en egen ändamålsenlig lokal och det finns också en lektionssal för båtbyggeriteori. Utbildningen ger kunskap om bland annat material, ritningar, limning, sammansättning, ytbehandling, båtbyggnad och båtreparation, installation och service av marinmotorer samt el- och elektronikinstallationer i småbåtar. Varvspraktik ingår också. Kurstid: start den 22 augusti 2005 till den 2 juni 2006. Kursen är studiemedelsberättigad.

Lovande framtidsyrke
Intresset för fritidsbåtar har varit mycket stort under den senaste tioårsperioden och det ser inte ut att mattas. Efterfrågan på mindre träbåtar ökar också starkt och behovet av utbildad arbetskraft är stort.

- Det är roligt att det gamla fina hantverket börjar värdesättas igen. Att lära sig hantverket och att skaffa sig all träkunskap som krävs för att göra en fin båt tar tid. Min far Per-Oskar och hans bror Hans började bygga träbåtar för 40 år sedan. Den erfarenheten borgar för ett gott jobb, säger Per Eriksson på Erikssons Båtbyggeri.
Info www.träbåtar.net




upp


Inventering ska rädda fjärilar
2005-03-08

Stockholms skärgård har med sina många småbruk och öppna landskap varit en tillflyktsort för många av Sveriges hotade fjärilsarter. I takt med att antalet jordbruk i skärgården minskar hotas också fjärilarna och därför gör Skärgårdsstiftelsen med stöd av WWF en inventering av skärgårdens fjärilar. I den färska rapporten Levande Skärgårdsnatur 2005 presenteras både fjärilsinventeringen och andra förändringar i skärgårdens växt- och djurliv.



Skärgårdsstiftelsen har i snart 20 års tid ansvarat för bevakning och årliga inventeringar av hotade växt- och djurarter i skärgården i projektet Levande Skärgårdsnatur. Syftet med projektet är att den årliga rapporten ska kunna fungera som en väckarklocka så att hotade arter ska kunna räddas.

– Vi vill behålla skärgårdens unika miljö som omfattar fjärilar såväl som havsörn och säl. Därför är fjärilsinventeringarna välkomna och har möjliggjorts med stöd från WWF, säger Berndt Festin , vd i Skärgårdsstiftelsen.



Havsörnen fortsätter öka

Rapporten Levande Skärgårdsnatur 2005 är en redovisning av förra årets inventeringar. Några exempel på vad rapporten tar upp är:

Havsörnarna i Stockholms skärgård fortsätter att öka, 56 ungar föddes under förra året.

Berguven har en långt ifrån stabil population, men antalet ungar fördubblades till 11 stycken.

Mellanskarven har sedan 1994 etablerat sig och ökar snabbt. Under året har antalet kolonier varit intakt medan antalet bon har ökat.

Sälarna var vid Skärgårdsstiftelsens inventering något färre än tidigare, vilket troligen beror på att de omgrupperar sig i Ålands hav.

Minkarna har minskat något i mellersta skärgården, vilket har lett till att sjöfåglarna har klarat sig bättre.

Kustfågeln inventerades och under ringmärkningen hittades Europas äldsta sillgrissla, 33 år gammal och den hittills äldsta fågeln i svensk ringmärkningshistoria.



Projektet Levande Skärgårdsnatur drivs av Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län i samarbete med Stockholms Universitet, Naturhistoriska Riksmuseet och Svenska Naturskyddsföreningen. Fältarbetet är gjort av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän.



Ladda ner hela rapporten Levande Skärgårdsnatur på www.skargardsstiftelsen.se




upp


Aktuell info om bottenfärger
2005-03-08

På Svenska Kryssarklubbens hemsida finns nu en specialsida kring bottenfärger. Gå gärna in där och följ debatten om koppar i bottenfärger med mera.
Info www.sxk.se/koppar




upp


Rekordstart för Volvo Penta IPS i USA
2005-03-08

Volvo Penta IPS har fått en mycket stark start i USA. Inte minst tack vare den amerikanska båtbyggaren Tiara Yachts som med sina nya IPS-båt, Sovran 4000, har slagit nytt försäljningsrekord.
I samband med vinterns stora båtmässor i Europa och i USA har Volvo Penta lanserat sitt nya drivsystem för båtar, Volvo Penta IPS.
Flera av världens största båtbyggare har på mässorna också lanserat nya båtmodeller utrustade med det nya drivsystemet. Amerikanska Tiara Yachts har utnyttjat IPS-systemets alla fördelar i båtmodellen, Sovran 4000. Den nya 40-fotsbåten har bland annat fått avsevärt större innerutrymmen jämfört med motsvarande båt utrustade med traditionell axelinstallation.
Intresset för den nya båten har varit rekordstort. I samband med den nyligen avslutade båtmässan i Miami mer än fördubblade Tiara sitt tidigare försäljningsrekord – tack vare Sovran 4000 och det nya IPS-systemet, som såldes i 25 exemplar under själva mässan.
– Under mina år på Tiara Yachts har jag aldrig upplevt något liknande. Vi visste att samspelet mellan ny teknologi och design innebar att vi fick fram en båt utöver det vanliga – men vi hade aldrig kunnat tro på framgångar av det här formatet så här snabbt, säger David Northrop, marknadschef för Tiara Yachts.
I samband med båtmässan i Miami erhöll Volvo Penta IPS också utmärkelsen Best of the Year Award av den amerikanska båttidningen Motor Boating.




upp


Lättare hitta ny elektronik till båten
2005-03-08

Elektronikdistributören ELFA lanserar varumärket Sovida på konsumentmarknaden för bland annat kommunikations- och navigeringsutrustning. Sovida ska sälja enbart via e-handel. Lanseringen sker nu i mars och sortimentet ökas på successivt.
ELFA är en av Nordeuropas ledande elektronikdistributörer och har i snart 60 år levererat elektronik till företag och professionella teknikanvändare. Nu går företaget via Sovida för första gången ut på den svenska och norska konsumentmarknaden. Fokus ligger på ljud, bild och data, men också mycket på sådan elektronik som är intressant för båtägaren.
Satsningen ska också ge ökad konkurrens och större utbud av produkter på konsumentelektronikmarknaden. På Nordenmarknaden finns idag bara ett fåtal företag med liknande e-handelsförsäljning.
Skillnaden mot övriga aktörer blir bland annat bredden och djupet på tillbehörssortimentet. Här finns inte bara kommunikations- och navigeringsutrustning utan också mycket annat som används i elsystem och andra elektronikinstallationer i båtar, inklusive rätt sorts tillbehör som antenner, kablar, kontaktdon med mera. Men också tv-apparater, datorer och kameror med mera. Dessutom finns de verktyg och instrument som båtfixaren behöver. Man kan köpa allt som behövs på en och samma gång och minimera risken att få fel saker.
– Vi satsar uteslutande på E-handeln eftersom den är snabb, möjliggör låga priser och tilltalar de människor vi vänder oss till, säger Jens Henriksen, Försäljningsdirektör på ELFA AB, som ansvarar för Sovida.
– Genom att ELFA står bakom finns en stor trygghet för kunden. Sovida kan ta samma kundansvar som ELFA gjort i 60 år.
Info www.sovida.com




upp


WWF kräver lotsplikt i danska sunden
2005-03-07

Östersjöländernas förslag till FN-organet IMO om säkrare sjöfartstrafik i Östersjön är steg rätt riktning, men räcker inte.
- Bland annat efterlyser vi lotsplikt i de danska sunden, säger Lasse Gustavsson, chef för WWFs Östersjöprogram.

- Senast igår kolliderade ett containerfartyg som saknade lots och fastnade under bron i Stora Bält.
Förslag om lotsplikt finns redan i Helsingforskomm- issionens (HELCOM) rekommendationer och minskar olycksrisken avsevärt.
Alla fartyg som varit inblandade i grundstötningar i de danska sunden de senaste fem åren saknade lots ombord, säger Lasse Gustavsson.

I de speciella skyddsåtgärder som Sverige och övriga Östersjöländer nu föreslår till IMO ingår trafiksepa- rerade farleder i Bornholmsgattet och i norra Rugen.
För att minska risken för oljeolyckor föreslås också en speciellt rutt i östra Östersjön för fartyg med ett djupgående över 12 meter. Trafiken nära Hoburgs bank på Gotland och norra Midsjöbanken ska inte heller få trafikeras av fartyg på över 500 tons dödvikt. I praktiken innebär det förbud mot gotlandsfärjor men tillåtet att trafikera Hoburgsbanken med mindre båtar.

WWF välkomnar förslagen men anser att det krävs mer för att öka sjöfartssäkerheten. Sverige kan och bör, antingen individuellt eller tillsammans med en eller flera grannländer, föreslå ytterligare skyddsåtgärder senare.

- All fraktfartygstrafik genom Östersjön bör läggas om till en rutt söder och öster om Hoburgs bank.
Även om vissa delar skonas från stora fartyg idag så går merparten av trafiken över den känsliga utsjöbanken, säger Lasse Gustavsson.

WWF efterlyser också ett kontinuerligt övervaknings- program för arter som omfattas av Natura 2000.

Erfarenhet från separerade trafikrutter i Finska viken visar att de avsevärt minskar kollisionsrisken. WWFs krav är att de omfattar hela rutten från Kattegatt till östra delen av Finska Viken. Dessutom bör ett nätverk av trafikövervakningssystem s.k. VTS (Vessel Traffic Service) upprättas på strategiska punkter för att övervaka trafiken och förebygga olyckor. Det förutsätter att fartygen är utrustade med transpondrar som sänder ut information om fartygets last, position och kurs..

IMO, FN:s organ för att hantera sjöfartsfrågor, ska diskutera de nya förslagen från Östersjöländerna i juni i år. Men hela processen kan ta upp till till ett och halvt år.




upp


Karlskrona vill bli nytt maritimt centrum
2005-03-07

Karlskrona Kommun satsar på att bli ett framtida maritimt centrum i Östersjön. I dagarna anställdes Pontus Hult, med bakgrund inom upplevelseindustrin, för att arbeta med näringslivsetableringar inom den maritima sektorn.

– Jag ska arbeta ute där företag och idéer finns. Jag kommer att arbeta med en uppsökande taktik, för att lyssna av befintliga företagare och framför allt för att träffa nya potentiella investerare och entreprenörer, berättar Pontus Hult.

Arbetet med stadsmarinan fortsätter med 75 nya båtplaster inplanerade. Redan till sommaren kommer där att finnas ett par företag som har verksamhet med maritim inriktning.

Karlskrona är staden som ligger i havet. Det är staden som skapades på grundval av sitt strategiska läge i Östersjön. Här har marinteknologi samlats och människor har skapat fartygskonst i världsklass. Det receptet har fungerat i över 300 år och det fortsätter med nya framgångar för exempelvis Karlskronavarvet, Stena Line, Marinen och Kustbevakningen.

De senaste femton åren har också varit gynnsamma för tillväxt inom verkstads- och telekomindustrin. Nu sjösätts nya satsningar av Näringslivsenheten i Karlskrona, och den maritima sektorn är prioriterad.

–Den maritima sektorn, med allt från upplevelser ute i skärgården till utveckling av ny marinteknologi kan vara en av de mest expansiva i framtiden för vår kommun, säger Magnus Broomé, turistchef på Näringslivsenheten i Karlskrona.

En av de nya entreprenörerna, Morgan Rennemark driver Båtbolaget, ett företag som satsar på försäljning och produktutveckling av småbåtar och tillbehör.

– Jag ser en jättepotential i Karlskrona för företag i den maritima sektorn. Här finns ett båtkunnande på alla nivåer i samhället och en skärgård som är helt unik med jungfruliga miljöer och spännande världsarvsarkitektur, säger Morgan Rennemark.




upp


Kulturhusens dag går till sjöss
2005-03-07

När Kulturhusens dag firas i år är det sjöfartsmiljöer som står i fokus. Riksantikvarieämbetet och Statens maritima museer söker nu efter hamnar, fyrar, kanaler, skepp och skutor som kan visas upp under dagen. En inbjudan har också skickats ut till ideella föreningar, enskilda och andra intressenter som kan tänkas vilja medverka den 11 september.

- Det är de lokala arrangemangen och de ideella insatserna som skapar Kulturhusens dag. Kring sjöfartsmiljöerna finns ett brett och starkt engagemang som vi vill uppmärksamma på Kulturhusens dag, säger riksantikvarie Inger Liliequist.

Sverige är en sjöfartsnation i kraftig förändring. Hamnarna ligger inte längre i städernas hjärtan, fartygen har slutat att gå i de äldre kustnära lederna, på varven sjösätts inte längre några nybyggen och fyrar släcks. Förändringarna har lett till att sjöfarten blivit osynligare för allmänheten samtidigt som sjöfartens miljöer kraftigt exploateras av helt nya intressen och verksamheter. Av vårt flytande kulturarv finns en försvinnande liten flotta bevarad. Tack vare ideella insatser trafikerar några segelfartyg och ångfartyg ännu våra vatten men de traditionella fiskefartygen finns snart inte kvar alls.

- Vi hoppas att vi får med oss arrangörer från hela landet, sjöfartsmiljöer finns ju inte bara längs kusten utan även längs kanaler och sjöar i inlandet. Man kan till exempel ordna hamnens dag, öppet skepp, guidade turer, båtfärder eller andra aktiviteter som ryms inom temat, säger Pia Hedenstedt, projektledare för Kulturhusens dag.

Kulturhusens dag är ett europeiskt arrangemang som anordnas i nästan femtio länder. 20 miljoner människor besöker årligen arrangemanget i länder som Frankrike, Polen och Azerbadjan. Syftet är att visa upp kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer för att väcka intresse och sprida kunskap om dem. I Sverige är Riksantikvarieämbetet huvudarrangör och i år infaller evenemanget söndagen den 11 september. Tidigare år har haft teman som Skolbyggnader, Rum för religion och Järnvägsmiljöer. Sista anmälningsdag för årets arrangemang är den 17 maj, mer information finns på www.raa.se/khusdag ______________________________ För ytterligare information, kontakta:
Pia Hedenstedt, projektledare, tel 08-5191 8027, mobil: 0708-83 90 94, e-post pia.hedenstedt@raa.se Malin Westling, presschef, tel 08-5191 8004, mobil 0708-83 89 88, e-post malin.westling@raa.se




upp


M/S Dalarö en drottning för alla
2005-03-07

Waxholmsbolagets nya fartyg M/S Dalarö är ett stort och modernt tillskott i Stockholms kollektivtrafik. Tack vare en handikappsanpassad inredning kan numera även barnvagnar och rullstolar ta hissen till övre däck och njuta av sol, utsikt eller en fika i kaféet.

– De nya fartygen kommer att bidra till en levande skärgård även på vintern då de är isbrytande och ombonade, säger Juhan Grünfeldt, vd på Waxholmsbolaget.



På måndagen var det dags för Waxholmsbolagets sista fartyg i en serie om tre att få sitt dop i skummande champagne på Strömkajen i Stockholm. M/S Dalarös gudmor tillika dalaröbon Berit Karlsson fick den stora äran att döpa fartyget, som liksom sina systerfartyg fått namn efter lotsstationer i Stockholms skärgård.

– Det är en stor dag för oss på Waxholmsbolaget, men också för alla stockholmare som får tre nya fartyg som är miljövänligare, tystare, driftsäkrare och vibrerar mindre än andra fartyg. Dessutom är de jättemysiga med stora ytor och bekväma stolar, säger Juhan Grünfeldt.

De nya fartygen ger en större tillgänglighet än tidigare för både barnfamiljer och rullstolsbundna med hissar, anpassade toaletter och ett minimum av trösklar. Landgångarna är breda och försedda med räcken och vid av- och påstigning finns alltid besättning till hands.



Nostalgiskt och modernt i skön förening

Fartygen är byggda på Moen Slip A/S i Norge. Waxholmsbolaget har jobbat för att bevara känslan av en klassisk skärgårdsbåt samtidigt som de ska kännas modern.

– Man kan gå ut på däck och sätta sig och njuta av turen på längsgående bänkar som på sekelskiftet. Annars känns M/S Dalarö modern och snudd på lite lyxig faktiskt. Här kan både den kräsne konferensgästen, den ledige turisten och inte minst de som verkar och lever i skärgården känna sig hemma, säger Juhan Grünfeldt.

De två första fartygen i den nya flottan är M/S Söderarm och M/S Sandhamn är båda levererade i somras respektive i julas. Tillsammans med M/S Dalarö ersätter de M/S Ramsö och M/S Tynningö i trafik. M/S Skarpö kommer däremot att fortsätta i trafik, vilket innebär att Waxholmsbolaget utökar sin trafik i och med nytillskotten.

M/S Sandhamn trafikerar Stavsnäs-Sandhamn, M/S Söderarm trafikerar Stockholm-Boda-Finnhamn-Husarö och M/S Dalarö trafikerar Stockholm-Sollenkroka-Möja.




upp


Veteranbåtsforum på Allt för sjön
2005-03-07

Veteranbåtsforum vänder sig i år till båtklubbar och intresserade
som vill veta mer om vad man gör med en ”övergiven” båt. För klubbarna är båtarna ett problem. Samtidigt finns
gott om entusiaster som vill rädda en klenod. På Veteranbåtsforum presenterar vi förslag till avtal vid uppläggning
och tillvägagångssätt när en båt ligger kvar. Målet är att förhindra att en del av vårt flytande kulturarv hamnar på majbrasan eller blir bastuved efter sjösättningen. Deltagande är gratis men entré till båtmässan måste erläggas.Veteranbåtsforum arrangeras av Statens maritima museer
i samverkan med Båthistoriska Riksförbundet och
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
Veteranbåtsforum 2005Lördag 12 mars kl. 11.00-12.30Allt för sjön, Älvsjömässan, sal K 12Ordinarie mässentré
Info www.alltforsjon.com




upp


Hallberg-Rassy får egen gata
2005-03-07

Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös får en egen väg uppkallad efter sig: Hallberg-Rassyvägen.
– Det känns som en ära att få en egen väg som är uppkallad efter företaget, säger Magnus Rassy.
Företaget har alltså inte flyttat utan fått vägen uppkallad efter sig. Adressen blir Hallberg-Rassyvägen 1. Den hittillsvarande beteckningen har varit Hällavägen 6. Övriga adresser på Hällavägen behåller oförändrat sin adress med Hällavägen.
Info www.hallberg-rassy.com




upp


Nytt grepp om elitsatsningen
2005-03-01

SWE Sailing Team blir det nya och samlande namnet för svensk elitseglings tre landslag. Genom att samla alla inom ett lag ökar möjligheterna till kunskapsöverföring och till att visa på vägen upp mot den yttersta eliten för lovande, yngre talanger. Talanger seglingen inte har råd att mista. SWE Sailing Team är ett samarbete mellan Svenska Seglarförbundet, SOK och segelklubbarna, den nygamla logotypen blir bärare av budskapet. Seglarna kommer att tillåtas vara individualister men samtidigt kunna hämta nödvändigt stöd av gruppen.

- Segling har historiskt varit en stark sport i Sverige, säger Svenska Seglarförbundets förbundsdirektör/sportchef Stefan Rahm. Så vill vi att det ska fortsätta vara. Därför måste vi också arbeta med att tydliggöra vägen upp för unga talanger. Riktlinjerna för att få vara med har därför gjorts så klara och strukturerade som möjligt. Samtidigt som vi vill låta seglarna vara individualister ska de kunna ta tillvara på tryggheten och fördelarna man får som ett lag. Kunskapsöverföring från de mer erfarna är viktig för att nå toppen.

Det är de tre landslagen: SSFs Landslag, Utvecklingslag och Ungdomslandslag som slås ihop.
- Alla som är med satsningen nu har sökt in till SWE Sailing Team, vilket gör att engagemanget och viljan att göra något bra förhoppningsvis är större än tidigare, berättar Magnus Grävare, ny förbundskapten, som sedan årsskiftet arbetat med de nya riktlinjerna. Det har varit ett riktigt bra gensvar och det känns positivt att så många ungdomar vill satsa och nå högre inom sporten, fortsätter han. Man tas ut på ett år men satsningen sker på längre sikt. Satsningen kommer att ske med öppna dörrar och den kunskap som finns inne i laget ska vara tillgänglig för alla, vilket förhoppningsvis gör att fler kan utmana de som befinner sig inne i programmet.

Inga dörrar är stängda, men de riktlinjer som tagits fram är tydligare. Även i fortsättningen kommer uttagningen att ske genom en viss subjektiv bedömning vilken görs av elitkommittén i samråd med förbundskaptenen och sportchefen.
- Vi har gjort ett urval och det har varit tufft att dra en gräns, medger Magnus Grävare.
Listan på samtliga uttagna till SWE Sailing Team 2005 finns bifogad.

Tydlig gräns mellan elit- och juniorverksamhet
Seglingens stora fördel är att du kan utöva sporten såväl ung som gammal. Medelåldern på OS-medaljörerna i Aten 2004 låg runt 30.
- Därför behöver vi inte satsa på barn för att nå framgångar, säger Stefan Rahm. Med SWE Sailing Team dras en tydlig gräns mellan det vi kallar elit och juniorverksamhet. Under elitblocket är det viktigt att vi lägger resurser, men på ett annat sätt. På juniorsidan når vi största resultatet genom att se till att seglarna får tillräckligt bra träning på den egna klubben och tillsammans med klassförbundet. För våra juniorer kommer vi inte att individanpassa något program utan snarare se till att det blir större grupper som tränar tillsammans.


SWE Sailing Team-logotypen känns igen från 80-talet
Många kommer att känna igen logotypen för SWE Sailing Team. Det är en vidareutveckling av den tidigare Sail Pool Sweden-logotypen som var populär på 80-talet, en av seglingens glanstider.
- Denna ”retrologo” är en symbol för att man ska ta med sig det som är bra. Utveckling är viktigt, men man behöver inte alltid förändra allt. Segling är en kunskaps- och erfarenhetssport och vi tror att man kan ta många genvägar genom att hitta rätt sätt att överföra kunskap.


Segling – en sport som många vill associera sig med
Med SWE Sailing Team fokuserar Svenska Seglarförbundet samtidigt på de möjligheter som finns att associera sig med den rena sporten segling, såväl ur dopingperspektiv som ur ett miljöperspektiv. Detta i kombination med unga människor som på ett mycket professionellt sätt satsar på sin idrott och gör sitt yttersta för att nå högt satta mål, är attraktiva värden för företag att liera sig med.

SWE Sailing Team är en elitsatsning i samarbete med SOK och klubbarna för att ge talangfulla seglare möjlighet att satsa på sin idrott. Satsningen sker med anpassning till varje individ.




upp


Sjöfartsverket förbereder upphandling av civila helikopterresurser för sjöräddningen
2005-02-28

Helikopterberedskapen vid Berga och Säve måste ersättas med ett civilt
alternativ för att kunna upprätthålla en bra sjöräddningsverksamhet.
Det skriver Sjöfartsverket i den utredning som överlämnas till
regeringen i dag. Sjöfartsverket förbereder nu en upphandling av civila
helikoptrar.
Försvarsmaktens helikopterberedskap för sjöräddning kommer att avvecklas
vid flottiljerna i Säve och Berga till följd av försvarsbeslutet. Den enda
beredskap som Försvaret kommer att kunna upprätthålla för sjöräddningen
är i Ronneby.
För att klara de uppställda målen för sjöräddningen på ett bra sätt måste
helikopterberedskapen på västkusten och i Stockholmsregionen ersättas av
civila alternativ.
Under utredningen har Sjöfartsverket haft kontakt med många myndigheter
för att utröna behovet av räddningshelikoptrar och intresset för samverkan.
Sjöfartsverket bedömer att det finns goda möjligheter till sådant samarbete.
Sjöfartsverket förbereder nu en upphandling av civila räddningshelikoptrar
som ersättning för beredskapen i Berga och Säve som kommer att upphöra
senast vid utgången av det här året.
En viktig fråga som återstår att diskutera är hur kostnaderna skall fördelas
mellan olika intressenter och även den närmare placeringen. Sjöfartsverkets
uppfattning är att det bör ske en samfinansiering tillsammans med andra
Press, radio och TV
Tommy Gardebring, tel: 011-19 14 35, mobil: 0708-19 14 35
Fax: 011-1914 00, e-post: tommy.gardebring@sjofartsverket.se.
Redaktionen 2005-02-28
aktörer som har behov av helikoptertjänsterna.
Sådan samfinansiering har hittills skett mellan Sjöfartsverket och
Luftfartsverket för att klara behoven för sjö- och flygräddningen och med
Försvarsmakten. Samverkansavtal finns även med landstinget i
Västernorrlands län och Gotlands kommun. Sjöfartsverket kommer nu att
genomföra konkreta diskussioner om samarbete, samfinansiering och
lokalisering.
Hela utredningen finns på Sjöfartsverkets webbplats, www.sjofartsverket.se




upp


Maritima museerna vill rädda kalla krigets marina kulturarv
2005-02-28

Idag mottar regeringen Statens maritima museers budgetunderlag för år 2006. Myndigheten begär ökade resurser för att tillräckligt snabbt kunna dokumentera och bevarande delar av marinens kulturarv, som annars riskerar att försvinna i och med den snabba försvarsomläggningen. Dessutom vill myndigheten att regeringen tar nästa steg mot en ny museibyggnad på Galärvarvet i Stockholm för Sjöhistoriska museet.



Under decennier, i skuggan av det kalla kriget, byggde Sverige ett starkt invasionsförsvar som involverade stora delar av befolkningen. Idag tillhör det vårt moderna kulturarv. Den genomgripande omstrukturering som nu sker i snabb takt inom det svenska försvaret leder till omfattande nedläggningar och avvecklingar, bland annat av marinens materiel och miljöer.



Magnus Olofsson, chef för föremålsenheten på Statens maritima museer, och ansvarig för insamlingsarbetet, är orolig för att myndighetens resurser inte möjliggör ett tillräckligt snabbt handlande:



– De senaste försvarsbesluten leder till omedelbara åtgärder, med början redan i år. Det är stor risk att många av marinens intakta miljöer plockas ned och försvinner innan vi ens har haft en möjlighet att dokumentera dem. Vi riskerar att missa chansen att göra genomtänkta urval och förslag till bevarande.



Statens maritima museer, tillsammans med Försvarsmakten och Fortifikationsverket, har redan fått regeringens uppdrag att under 2005 lämna förslag till hur ett långsiktigt bevarande av vissa utvalda miljöer skulle kunna se ut. Men frågan om Försvarsmaktens eget ansvar för kulturhistorisk dokumentation är ännu oklar liksom hur kostnader för bevarandeinsatser ska fördelas. Nu befarar SMM att förslaget till en bevarandeplan riskerar att komma för sent.



Därför äskar nu SMM ett särskilt anslag om en miljon kronor för att kunna genomföra en grundläggande insamling och dokumentation. Bland annat är det avvecklingen av Muskövarvet, avveckling och flytt av amfibieförband samt de marina förbandens omflyttning från Stockholm till Karlskrona som ligger inom Statens maritima museers ansvarsområden.





Sjöhistoriska till Galärvarvet

I sitt budgetunderlag önskar SMM även gå vidare med ett byggnadsprogram för en ny museibyggnad för Sjöhistoriska museet. SMM har tidigare utrett frågan om ett nytt museum på Galärvarvet, bredvid Vasamuseet. Den nuvarande museibyggnaden, vid Gärdet, kräver omfattande investeringar som ändå inte skulle leda fram till en fullt modern och för Sjöhistoriska fullt funktionell museianläggning.



Den 15 december redovisade SMM dessutom en utförd utredning av M/S Estonias bogvisirs framtida placering. Myndigheten förslår att bogvisiret ges en permanent plats inom Galärvarvets område. Ett byggnadsprogram för ett nytt museum bör därför även inkludera bogvisirets placering, påpekas i budgetunderlaget. I avvaktan på beslut har en tillfällig uppställningsplats för visiret ordnats på Muskö, med möjligheter till nödvändig skyddstäckning och konservering.